-
14 nov. 2024Kl 19:30
-
Dirigent
Jan Willem de Vriend
-
Solist, fiolin
Maria Ioudenitch
-
KonsertmesterCam Kjøll
Program
-
Franz Schubert
(1797–1828)Konzertstück in D, für Violine und Orchester D. 345 (1897)
Adagio — Allegro -
Ludwig van Beethoven
(1770–1827)Ouverture fra "Kong Stefan", op. 117 (1812) -
Antonio Vivaldi
(1678–1741)Fiolinkonsert i D-dur, "Grosso Mogul", RV. 208 (1710)
- Allegro
- Grave - Recitativo
- Allegro
PAUSE -
Anton Bruckner
(1824–1896)Symfoni nr. 3, 1877-versjon
- Gemäßigt, mehr bewegt, misterioso (also Sehr langsam, misterioso)
- Adagio. Bewegt, quasi Andante (E-flat major)
- Scherzo: Ziemlich schnell (also Sehr schnell)
- Finale: Allegro (also Ziemlich schnell)
Om konserten
Kveldens konsert er virkelig av det bredbeinte slaget der vi står i klassisk spagat mellom barokken og Bruckner.
Vi gleder oss til å høre det russisk-amerikanske stjerneskuddet, Maria Ioudenitch, i Schuberts korte Konzertstück für Violine und Orchester. Et stykke der hennes uttrykksfulle og sanglige spillestil vil lede oss gjennom et verk fylt av romantisk virtuositet og klassisk eleganse.
Beethovens ouverture til teaterstykket König Stephan, om Ungarns nasjonalhelt, gir oss et lite pusterom før Vivaldis teknisk krevende, nærmest hasardiøse Il Grosso Mogul gir Ioudenitch sjansen til virkelig å komme til sin rett; her kreves det sin kvinne, i kunstmusikkhistoriens aller første konsertante improvisasjoner; fiolinkadensen!
Bruckner tar oss med til en helt annen verden i sin Symfoni nr. 3 – en eterisk verden der musikken bygges opp rundt oss som en enorm katedral. En uendelig verden av skjønnhet og mystisisme, men også med et slags folkelig anstrøk og en varm menneskelighet. Den 4. september i år ville organisten, komponisten og musikkvirtuosen Anton Bruckner ha fylt 200 år.
Jan Willem de Vriend
Jan Willem de Vriend begeistrer orkestre og publikum verden over med sitt entusiastiske engasjement som utvider rommet for formidling, spilleglede og medmusisering.
de Vriend er sjefdirigent for Wiener Kammerorchester, første gjestedirigent for Kyoto Symfoniorkester og Stuttgarter Philharmoniker og ble nylig kunstnerisk partner for Bergen Filharmoniske Orkester. Han er også en mye benyttet gjestedirigent for orkestre over hele verden, og nå fram mot jul skal han på turné med både Orchestre National de Lille og Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz.
Han er høyt anerkjent for sin fordypning og spesialisering i nyskapende framføringspraksiser av tidligmusikk på moderne instrument og etablerte Combattimento Consort Amsterdam i 1982, der han var spillende leder fram til 2015. Dette ensemblet bidro til at flere ukjente verk fra 1600- og 1700-tallet igjen så dagens lys.
Hans brennende engasjement for klassisk musikk og for å gjøre den tilgjengelig for et bredere publikum har resultert i flere tv-serier og opptredener i ulike musikkprogram, og i 2012 mottok han NPO Radio 4s pris for sitt fremme av klassisk musikk.
Maria Ioudenitch
Russisk-amerikanske Maria Ioudenitchs siste fire år har vært en virvelvind av en reise mot en lovende glitrende solokarriere.
Hun vekket for alvor publikums interesse da hun i 2021 vant tre prestisjefylte internasjonale fiolinkonkurranser, Ysaÿe, Tibor Varga og Joseph Joachim, i tillegg til flere spesialpriser. Året etter kom hennes debutalbum, Songbird, som i 2023 vant Opus Klassik Award i klassen for Årets kammermusikkinnspillinger.
Ioudenitch har nyttet tiden godt og debutert med mange av de store europeiske orkestrene, mens Tonhalle-Orchester Zürich, Sofia-filharmonien, Kungliga Filharmonikerna og Trondheim Symfoniorkester & Opera står for tur denne sesongen.
Hun er utdannet ved Curtis Institute of Music under Pamela Frank og Shmuel Ashkenasi og under Miriam Fried ved New England Conservatory. Hun er for tiden tilknyttet profesjonsstudier ved Kronberg Academy i Tyskland under Christian Tetzlaff.
Franz Schubert (1797–1828)
I 1814, da han var 17 år gammel, ble Schubert ansatt som assistent-lærer ved farens skole, og han skulle undervise de yngste elevene i tillegg til å gi private musikktimer ved siden av. Til tross for dette skrev han på to år over 250 sanger og 132 andre verk! Etter hans død solgte broren hans en samling av disse til musikforleggeren Anton Diabelli, som brukte mange år på å utgi verkene, én for én. Konzertstück für Violine und Orchester ble derfor ikke publisert før i 1897.
Stykket har en langsom innledning, nesten litt høytidelig, og det er ganske åpenbart at Schubert kjente sin Haydn. Orkesteret leder an, men solisten tar snart over og spiller hovedrollen i resten av stykket. Vi får noen nydelige melodilinjer i solofiolin før overgangen til den hurtigere delen begynner som noen lette frampeik hos solisten til orkesteret til slutt setter «akkordiske punktum». Nå er vi over i en slags rondo-form der solisten får briljere i litt mer utfordrende partier, og vi får nesten følelsen av å høre fuglenes jublende sang i daggryet.
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
9. februar 1812 åpnet et nytt teater i Pest i Ungarn – Det tyske teater – finansiert av keiser Frans II. To skuespill av den tyske dramatikeren August von Kotzebue (1761–1819), Die Ruinen von Athen og König Stephan, skulle åpne teateret og Beethoven fikk i oppdrag å skrive scenemusikken til stykkene.
Kong István (den hellige Stefan) var konge av Ungarn 997-1038. Han kristnet landet og innførte lover og et rettsapparat og ble Ungarns skytshelgen. I de to hovedtemaene i ouverturen har Beethoven innført et anstrøk av det samtidens publikum oppfattet som ungarsk folkemusikk; det første langsomme temaet har en lettere ornamental melodi i fløyte, mens det andre temaet er livlig med synkoperte rytmer.
Scenemusikken er så omfattende at stykkene nesten framstår som singspiel, og de ble begeistret tatt imot av kritikere og publikum.
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Vivaldi komponerte konserten Il Grosso mogul rundt 1710, og tittelen skal etter sigende referere til en operalibretto av Domenico Lalli om den indiske stormogulen Akbar. Konserten ble muligens framført under en av operaoppsetningene i Napoli i 1713.
Konsertens satsoppbygning er hurtig-langsom-hurtig, den tradisjonelle konsertoppbygningen. Den er framholdt som et av Vivaldis mest unike verk og både første og siste sats inneholder utskrevne kadenser, de første kadensene i musikkhistorien! Konserten er meget krevende for solisten – Vivaldi var selv en virtuos fiolinist, og konserten er meget mulig skrevet for å demonstrere nettopp dette.
Den åpner fyrrig og fanfareaktig i en sats som gir solisten store utfordringer med tanke på teknisk dyktighet og musikalsk finesse. Den langsomme andresatsen har en emosjonell dybde som ikke var vanlig på den tiden, mens finalesatsen setter et livlig og entusiastisk punktum.
Anton Bruckner (1824–96)
Bruckner var allerede et etablert navn og anerkjent som en særs dyktig organist da han trådte fram som komponist i en alder av 40 år etter krevende korrespondansestudier i harmonikk og kontrapunkt.
I løpet av årene 1864-68 skrev han sine tre store messer og begynnelsen av symfoni-rekka. Først en ‘studiesymfoni’, så noen forkastede utkast og noen bevarte skisser før Symfoni nr. 1 (1866) kom og som var det store gjennombruddet. I 1869 kom en ny symfoni som ble så til de grader slaktet at han kalte den tilbake og ga den betegnelsen ‘den nullte’.
Men så løsnet det, og mellom 1871 og 1876 ble symfoniene nr. 2 til 5 komponert uavbrutt. Høsten 1872 var Symfoni nr. 2 ferdig og allerede i juli året etter var de tre første satsene av Symfoni nr. 3 klare. Bruckner hadde dette året tatt turen til Bayreuth for å overvære en Wagneropera og samtidig møte «mesteren over alle mestere» som han hadde beskrevet ham som. Med seg i kofferten hadde han både Symfoni nr. 2 og den uferdige Symfoni nr. 3. Han ville dedisere én av symfoniene til Wagner og ønsket at Wagner selv skulle velge hvilken. Wagner falt på «den med trompetene», altså Symfoni nr. 3, som Bruckner dermed omtalte som sin ‘Wagner-symfoni’.
Symfonien er full av musikalske sitat, hovedsakelig fra Valkyrien og Tristan og Isolde, men også fra Mestersangerne, Tannhaüser og Lohengrin i tillegg til at han har brukt musikalsk materiale fra egne komposisjoner, både fra Messe i d-moll og hovedtemaet i Symfoni nr. 2. Symfonien var ferdig 31. desember og Bruckner satte umiddelbart i gang med nr. 4.
Originalversjonen fra 1873 ble sendt Wagner og oppbevart i Bayreuth-arkivet, men aldri framført i Bruckners levetid (premieren fant sted først i 1946). Han foretok en kraftig revidering i 1877/78 som førte til en av musikkhistoriens mest berømte katastrofer. 16. desember 1877 i Wiener Musikverein sto Bruckner selv på podiet foran Wienerfilharmonikerne, som under prøvene hadde vært svært lite samarbeidsvillige. Den opprinnelige dirigenten, Johann Herbeck, døde plutselig i prøveperioden, og den uerfarne Bruckner bestemte seg for selv å overta dirigentpinnen. Under premierekonserten ble symfonien møtt med latter og buing og mellom hver sats forlot publikummere salen, til det til slutt kun satt 25 tilhørere igjen, blant dem en 17 år gammel student som virkelig elsket verket, Gustav Mahler.
Denne legendariske fiaskoen gjorde at han i 1889/90 foretok nok en kraftig revidering, men symfonien slo aldri gjennom i hans samtid. Den var nok for lang, for eksperimentell og moderne, med lange generalpauser og temabearbeidinger. Symfonien ses gjerne på som starten på Bruckners modne periode. Han var ikke bare inspirert av Wagner, men også av Beethoven, og Symfoni nr. 3 låner øre til Beethovens niende, spesielt i struktur og oppbygning.
Vi får det som skal bli den typiske Bruckner-åpninga, der hovedtemaet i trompet kommer til syne som ut av ingenting over et rastløst akkompagnement som bygger seg opp til en kakafoni. Orkesteret blir nesten behandlet lik et orgel, og pausene eller stillheten imellom blokkene av lyd er nesten like viktige som selve musikken. Det lyriske sidetemaet lager små bølger eller krusninger, mens et tredje tema, en koralliknende figur i treblås, er lånt fra Gloria i Messe d-moll. Hele den monumentale førstesatsen har en langsom oppbygning og lag på lag med dynamikk som tar oss til en eksplosiv avslutning.
Andresatsen er bygd opp av fem deler med to ulike taktarter og tilhørende temaer som alternerer. Det første er elegant og inderlig og det andre mykt danseaktig. Scherzos demoniske dans virvler oss avgårde mens varsomme musikalske episoder luller oss inn velbehaget før vi igjen feies bortover. Triodelen knytter an til både østerriksk folkemusikk og fuglesang.
Finalesatsen binder det hele sammen. Her får vi motiv fra tidligere satser og særlig knyttes denne siste satsen tematisk tett til åpningssatsen. Bruckner sa selv at han ønsket å skildre selve livet i denne satsen; her stilles koral i trompet og horn sammen med polkatakt i fiolinene og pizzicato i dyp stryk. En sammenstilling av katedral og palass, av det sakrale og det profane gjennom koral og polka – der koralen representerer livets triste og smertefulle sider, mens polkaen står for dets humor og glede.
For å slutte sirkelen får vi et gjenhør med det varsomme åpningstemaet i trompet, men denne gang i full fyr og med en fantastisk overveldende avslutning!
Camilla Rusten
14 nov. 2024Kl 19:30Klassisk symfoniVarer i ca. 2 timer, inkl. pauseKonserten inngår i- Gullrekka
- Sølvsuper
- Plukk & miks
Vivaldi & Bruckner
– i spagat mellom barokken og Bruckner
-
Konsertmester
Cam Kjøll
-
Dirigent
Jan Willem de Vriend
-
Solist, fiolin
Maria Ioudenitch
Program
-
Franz Schubert
(1797–1828)Konzertstück in D, für Violine und Orchester D. 345 (1897)
Adagio — Allegro
-
Ludwig van Beethoven
(1770–1827)Ouverture fra "Kong Stefan", op. 117 (1812)
-
Antonio Vivaldi
(1678–1741)Fiolinkonsert i D-dur, "Grosso Mogul", RV. 208 (1710)
- Allegro
- Grave - Recitativo
- Allegro
PAUSE
-
Anton Bruckner
(1824–1896)Symfoni nr. 3, 1877-versjon
- Gemäßigt, mehr bewegt, misterioso (also Sehr langsam, misterioso)
- Adagio. Bewegt, quasi Andante (E-flat major)
- Scherzo: Ziemlich schnell (also Sehr schnell)
- Finale: Allegro (also Ziemlich schnell)
Om konserten
Kveldens konsert er virkelig av det bredbeinte slaget der vi står i klassisk spagat mellom barokken og Bruckner.
Vi gleder oss til å høre det russisk-amerikanske stjerneskuddet, Maria Ioudenitch, i Schuberts korte Konzertstück für Violine und Orchester. Et stykke der hennes uttrykksfulle og sanglige spillestil vil lede oss gjennom et verk fylt av romantisk virtuositet og klassisk eleganse.
Beethovens ouverture til teaterstykket König Stephan, om Ungarns nasjonalhelt, gir oss et lite pusterom før Vivaldis teknisk krevende, nærmest hasardiøse Il Grosso Mogul gir Ioudenitch sjansen til virkelig å komme til sin rett; her kreves det sin kvinne, i kunstmusikkhistoriens aller første konsertante improvisasjoner; fiolinkadensen!
Bruckner tar oss med til en helt annen verden i sin Symfoni nr. 3 – en eterisk verden der musikken bygges opp rundt oss som en enorm katedral. En uendelig verden av skjønnhet og mystisisme, men også med et slags folkelig anstrøk og en varm menneskelighet. Den 4. september i år ville organisten, komponisten og musikkvirtuosen Anton Bruckner ha fylt 200 år.
Jan Willem de Vriend
Jan Willem de Vriend begeistrer orkestre og publikum verden over med sitt entusiastiske engasjement som utvider rommet for formidling, spilleglede og medmusisering.
de Vriend er sjefdirigent for Wiener Kammerorchester, første gjestedirigent for Kyoto Symfoniorkester og Stuttgarter Philharmoniker og ble nylig kunstnerisk partner for Bergen Filharmoniske Orkester. Han er også en mye benyttet gjestedirigent for orkestre over hele verden, og nå fram mot jul skal han på turné med både Orchestre National de Lille og Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz.
Han er høyt anerkjent for sin fordypning og spesialisering i nyskapende framføringspraksiser av tidligmusikk på moderne instrument og etablerte Combattimento Consort Amsterdam i 1982, der han var spillende leder fram til 2015. Dette ensemblet bidro til at flere ukjente verk fra 1600- og 1700-tallet igjen så dagens lys.
Hans brennende engasjement for klassisk musikk og for å gjøre den tilgjengelig for et bredere publikum har resultert i flere tv-serier og opptredener i ulike musikkprogram, og i 2012 mottok han NPO Radio 4s pris for sitt fremme av klassisk musikk.
Maria Ioudenitch
Russisk-amerikanske Maria Ioudenitchs siste fire år har vært en virvelvind av en reise mot en lovende glitrende solokarriere.
Hun vekket for alvor publikums interesse da hun i 2021 vant tre prestisjefylte internasjonale fiolinkonkurranser, Ysaÿe, Tibor Varga og Joseph Joachim, i tillegg til flere spesialpriser. Året etter kom hennes debutalbum, Songbird, som i 2023 vant Opus Klassik Award i klassen for Årets kammermusikkinnspillinger.
Ioudenitch har nyttet tiden godt og debutert med mange av de store europeiske orkestrene, mens Tonhalle-Orchester Zürich, Sofia-filharmonien, Kungliga Filharmonikerna og Trondheim Symfoniorkester & Opera står for tur denne sesongen.
Hun er utdannet ved Curtis Institute of Music under Pamela Frank og Shmuel Ashkenasi og under Miriam Fried ved New England Conservatory. Hun er for tiden tilknyttet profesjonsstudier ved Kronberg Academy i Tyskland under Christian Tetzlaff.
Franz Schubert (1797–1828)
I 1814, da han var 17 år gammel, ble Schubert ansatt som assistent-lærer ved farens skole, og han skulle undervise de yngste elevene i tillegg til å gi private musikktimer ved siden av. Til tross for dette skrev han på to år over 250 sanger og 132 andre verk! Etter hans død solgte broren hans en samling av disse til musikforleggeren Anton Diabelli, som brukte mange år på å utgi verkene, én for én. Konzertstück für Violine und Orchester ble derfor ikke publisert før i 1897.
Stykket har en langsom innledning, nesten litt høytidelig, og det er ganske åpenbart at Schubert kjente sin Haydn. Orkesteret leder an, men solisten tar snart over og spiller hovedrollen i resten av stykket. Vi får noen nydelige melodilinjer i solofiolin før overgangen til den hurtigere delen begynner som noen lette frampeik hos solisten til orkesteret til slutt setter «akkordiske punktum». Nå er vi over i en slags rondo-form der solisten får briljere i litt mer utfordrende partier, og vi får nesten følelsen av å høre fuglenes jublende sang i daggryet.
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
9. februar 1812 åpnet et nytt teater i Pest i Ungarn – Det tyske teater – finansiert av keiser Frans II. To skuespill av den tyske dramatikeren August von Kotzebue (1761–1819), Die Ruinen von Athen og König Stephan, skulle åpne teateret og Beethoven fikk i oppdrag å skrive scenemusikken til stykkene.
Kong István (den hellige Stefan) var konge av Ungarn 997-1038. Han kristnet landet og innførte lover og et rettsapparat og ble Ungarns skytshelgen. I de to hovedtemaene i ouverturen har Beethoven innført et anstrøk av det samtidens publikum oppfattet som ungarsk folkemusikk; det første langsomme temaet har en lettere ornamental melodi i fløyte, mens det andre temaet er livlig med synkoperte rytmer.
Scenemusikken er så omfattende at stykkene nesten framstår som singspiel, og de ble begeistret tatt imot av kritikere og publikum.
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Vivaldi komponerte konserten Il Grosso mogul rundt 1710, og tittelen skal etter sigende referere til en operalibretto av Domenico Lalli om den indiske stormogulen Akbar. Konserten ble muligens framført under en av operaoppsetningene i Napoli i 1713.
Konsertens satsoppbygning er hurtig-langsom-hurtig, den tradisjonelle konsertoppbygningen. Den er framholdt som et av Vivaldis mest unike verk og både første og siste sats inneholder utskrevne kadenser, de første kadensene i musikkhistorien! Konserten er meget krevende for solisten – Vivaldi var selv en virtuos fiolinist, og konserten er meget mulig skrevet for å demonstrere nettopp dette.
Den åpner fyrrig og fanfareaktig i en sats som gir solisten store utfordringer med tanke på teknisk dyktighet og musikalsk finesse. Den langsomme andresatsen har en emosjonell dybde som ikke var vanlig på den tiden, mens finalesatsen setter et livlig og entusiastisk punktum.
Anton Bruckner (1824–96)
Bruckner var allerede et etablert navn og anerkjent som en særs dyktig organist da han trådte fram som komponist i en alder av 40 år etter krevende korrespondansestudier i harmonikk og kontrapunkt.
I løpet av årene 1864-68 skrev han sine tre store messer og begynnelsen av symfoni-rekka. Først en ‘studiesymfoni’, så noen forkastede utkast og noen bevarte skisser før Symfoni nr. 1 (1866) kom og som var det store gjennombruddet. I 1869 kom en ny symfoni som ble så til de grader slaktet at han kalte den tilbake og ga den betegnelsen ‘den nullte’.
Men så løsnet det, og mellom 1871 og 1876 ble symfoniene nr. 2 til 5 komponert uavbrutt. Høsten 1872 var Symfoni nr. 2 ferdig og allerede i juli året etter var de tre første satsene av Symfoni nr. 3 klare. Bruckner hadde dette året tatt turen til Bayreuth for å overvære en Wagneropera og samtidig møte «mesteren over alle mestere» som han hadde beskrevet ham som. Med seg i kofferten hadde han både Symfoni nr. 2 og den uferdige Symfoni nr. 3. Han ville dedisere én av symfoniene til Wagner og ønsket at Wagner selv skulle velge hvilken. Wagner falt på «den med trompetene», altså Symfoni nr. 3, som Bruckner dermed omtalte som sin ‘Wagner-symfoni’.
Symfonien er full av musikalske sitat, hovedsakelig fra Valkyrien og Tristan og Isolde, men også fra Mestersangerne, Tannhaüser og Lohengrin i tillegg til at han har brukt musikalsk materiale fra egne komposisjoner, både fra Messe i d-moll og hovedtemaet i Symfoni nr. 2. Symfonien var ferdig 31. desember og Bruckner satte umiddelbart i gang med nr. 4.
Originalversjonen fra 1873 ble sendt Wagner og oppbevart i Bayreuth-arkivet, men aldri framført i Bruckners levetid (premieren fant sted først i 1946). Han foretok en kraftig revidering i 1877/78 som førte til en av musikkhistoriens mest berømte katastrofer. 16. desember 1877 i Wiener Musikverein sto Bruckner selv på podiet foran Wienerfilharmonikerne, som under prøvene hadde vært svært lite samarbeidsvillige. Den opprinnelige dirigenten, Johann Herbeck, døde plutselig i prøveperioden, og den uerfarne Bruckner bestemte seg for selv å overta dirigentpinnen. Under premierekonserten ble symfonien møtt med latter og buing og mellom hver sats forlot publikummere salen, til det til slutt kun satt 25 tilhørere igjen, blant dem en 17 år gammel student som virkelig elsket verket, Gustav Mahler.
Denne legendariske fiaskoen gjorde at han i 1889/90 foretok nok en kraftig revidering, men symfonien slo aldri gjennom i hans samtid. Den var nok for lang, for eksperimentell og moderne, med lange generalpauser og temabearbeidinger. Symfonien ses gjerne på som starten på Bruckners modne periode. Han var ikke bare inspirert av Wagner, men også av Beethoven, og Symfoni nr. 3 låner øre til Beethovens niende, spesielt i struktur og oppbygning.
Vi får det som skal bli den typiske Bruckner-åpninga, der hovedtemaet i trompet kommer til syne som ut av ingenting over et rastløst akkompagnement som bygger seg opp til en kakafoni. Orkesteret blir nesten behandlet lik et orgel, og pausene eller stillheten imellom blokkene av lyd er nesten like viktige som selve musikken. Det lyriske sidetemaet lager små bølger eller krusninger, mens et tredje tema, en koralliknende figur i treblås, er lånt fra Gloria i Messe d-moll. Hele den monumentale førstesatsen har en langsom oppbygning og lag på lag med dynamikk som tar oss til en eksplosiv avslutning.
Andresatsen er bygd opp av fem deler med to ulike taktarter og tilhørende temaer som alternerer. Det første er elegant og inderlig og det andre mykt danseaktig. Scherzos demoniske dans virvler oss avgårde mens varsomme musikalske episoder luller oss inn velbehaget før vi igjen feies bortover. Triodelen knytter an til både østerriksk folkemusikk og fuglesang.
Finalesatsen binder det hele sammen. Her får vi motiv fra tidligere satser og særlig knyttes denne siste satsen tematisk tett til åpningssatsen. Bruckner sa selv at han ønsket å skildre selve livet i denne satsen; her stilles koral i trompet og horn sammen med polkatakt i fiolinene og pizzicato i dyp stryk. En sammenstilling av katedral og palass, av det sakrale og det profane gjennom koral og polka – der koralen representerer livets triste og smertefulle sider, mens polkaen står for dets humor og glede.
For å slutte sirkelen får vi et gjenhør med det varsomme åpningstemaet i trompet, men denne gang i full fyr og med en fantastisk overveldende avslutning!
Camilla Rusten
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook. -