-
04 apr. 2024Kl 19:30
-
Dirigent
Torodd Wigum
-
Solist, fiolin
Emily Liv Liem
-
Solist, fiolin
Selma Førde Wennes
-
Solist, klaver
Josef Nedregård
-
Solist, sopran
Sofja Aigner
-
KonsertmesterHilde Mathisen
Program
-
Ingebjørg Vilhelmsen
(1993 - )Festivity -
George Bizet
(1838 - 1875)L'Arlésienne – suite nr. 1 (1872)
- Prelude
- Carillion
L'Arlésienne – suite nr. 2 (1879)
- Farandole -
Georg Friedrich Händel
(1685 - 1759)"V´adoro pupille" fra Giulio Cesare (1724)
Solist: Sofja Aigner, sopran -
John Williams
(1935 - )"Remembrances" fra Three Pieces from Schindler's List (1993)
Solist: Emily Liv Liem, fiolin
PAUSE -
Johan Halvorsen
(1864 - 1935)"Veslemøys sang" fra Suite Mosaique, op. 35 (1898)
Solist: Selma Førde Wennes, fiolin -
Pjotr Tsjajkovskij
(1840 - 1893)Klaverkonsert nr. 1 i b-moll, op. 23 (1875)
- 3. sats
Solist: Josef Nedregård, klaver -
Nikolai Rimsky-Korsakov
(1844 - 1908)Sheherazade, op. 35 (1888)
- 1. sats -
Gustav Holst
(1874 - 1934)Jupiter fra Planetene, op. 32 (1916)
Om konserten
Supertorsdag er en del av vår talentsatsing, og arrangeres i samarbeid med Trondheim kulturskole og NTNUs institutt for musikk sitt talentprogram Unge musikere. Konserten gir ungdommer i alderen 13-20 år anledning til å fremføre orkesterrepertoar side om side med profesjonelle musikere. Undervisning og gruppeprøver i forkant er en del av prosessen, og ekstra talentfulle elever gis solistoppgaver og solostemmer. God pedagogisk planlegging og tilrettelegging sørger for mestringsfølelse hos hver enkelt, med det mål for øye å skape mersmak så vel som musikalsk utvikling. Supertorsdag inngår i samarbeidet Talent Trondheim.
Orkesteråret 2024
Orkesteråret er en feiring av fellesskap og musikkglede! Vi feirer Orkesteråret fordi De Unges Orkesterforbund fyller 50 år i år. Det er vi som gjør det mulig at rundt 5500 barn og unge i hele landet får oppleve spilleglede, mestring og samhold hver uke på orkesterøvelser.
Orkesteråret er en stor feiring som involverer både barn, unge, voksne amatører og profesjonelle som spiller i orkester. Det er åtte profesjonelle symfoniorkestre rundt om i Norge, og de er med på feiringen. Du kan lese mer om Orkesteråret, programmet og prosjektene på hjemmesiden vår.
Ingebjørg Vilhelmsens Festivity er bestilt til Orkesteråret 2024 for å være «kjenningsmelodien» i jubileumsåret. Stykket er skrevet for fleksibel besetning slik at absolutt alle skal kunne spille det – fra absolutte nybegynnere til profesjonelle musikere. «Prosessen med å skrive Festivity var både utfordrende og morsom.» sier Vilhelmsen selv. «Jeg ønsket å lage noe som var enkelt å spille, men med en storslått og festlig stemning.»
Bizet skrev i 1872 scenemusikk til teaterstykket L’Arlesienne (Kvinnen fra Arles). Stykket var en fiasko, men Bizet omarrangerte musikken til en orkestersuite som ble populær og fremdeles står på orkesterrepertoaret. Etter Bizets død arrangerte hans gode venn, Ernest Guirad, en orkestersuite nr. 2 som er like mye spilt som nr. 1. Prelude og Carillion er fra Bizets orkestersuite og er hentet fra åpnings- og finalestykkene. Faradole er fra Guirads suite og er en dans fra tredje akt.
Arien V’adoro pupille fra Händels Giulio Cesare synges av Kleopatra i et forsøk på å forføre Cæsar. Hun trenger hans hjelp for å styrte sin bror Tolomeo slik at hun kan overta makten i Egypt.
Den ikoniske filmmusikken til Schindlers liste er skrevet av John Williams. Remembrances huskes kanskje best fra sluttscenen der skuespillerne sammen med de overlevende de portretterer, legger ned steiner på Schindlers grav.
Halvorsens Suite Mosaique består av fem satser med forskjellig stemning og karakter – en mosaikk – der den vakre og vemodige Veslemøys sang er mest kjent. Veslemøys sang er inspirert av Garborgs Haugtussa og var dedisert til den kanadiske fiolinisten og vidunderbarnet Kathleen Parlow.
Tredje sats fra Tsjajkovskijs Klaverkonsert nr. 1 er et fyrverkeri av en finalesats. Temaet er basert på en ukrainsk folkemelodi, en vsnyanka, som er en tradisjonell og førkristen sangdans som ønsker våren velkommen.
Rimskij-Korsakovs Scheherazade er en orkestersuite basert på 1001 natt om Sheherazade, sultanens unge kone, som forteller eventyr for ektemannen hver natt for å forhindre at han tar livet av henne. I Rimskij-Korsakovs orkesterversjon representeres sultanen med det mørke og dystre åpningstemaet, mens Scheherazade portretteres mykt og sensuelt av solofiolin.
Vi avslutter med majestetiske Jupiter fra Holsts Planetene. Her beskrives Jupiter som personifiseringen av feiring, både den høytidelige majestetiske Jupiter, gudenes konge, med svulmende messing og strykere i sakte valsetakt, men også folkefesten med energiske melodier og rytmer.
Camilla Rusten
Torodd Wigum
Torodd Wigum brenner for å formidle klassisk musikk, og var et sentralt medlem av TrondheimSolistene gjennom mange år. Etter endt musikkutdanning ved Trøndelag Musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole ble han ansatt som gruppeleder på bratsj i Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO), før han valgte å følge drømmen om å bli dirigent. I 2007 ble han ansatt som assistentdirigent for Bergen Filharmoniske orkester, og han var husdirigent for TSO i fem år. Han har jevnlige oppdrag for alle landets symfoniorkestre og har gjestedirigert flere orkestre i utlandet. Torodd er kunstnerisk leder for Norsk ungdomssymfoniorkester, samt kunstnerisk rådgiver for Ringsakeroperaen. Fra 2024 er han også musikalsk leder for Spelet om Heilag Olav på Stiklestad.
Emily Liv Liem
17 år Emily Liv Liem fra Trondheim har spilt fiolin siden hun var 5. Hun finner glede i å spille fiolin med andre, og har spilt i kvartetter siden hun var 10. Emily fikk inspirasjonsprisen i UMM (Ungdommens Musikkmesterskap) det samme året. Hun var 11 år da hun bestemte seg for å begynne på Lørdagsskolen, og jobber mot å utvikle seg som en engasjert fiolinist. Hun har vært med i NUSO og er nå aktiv i Ung Filharmoni og Juniorsolistene. Dette året har hun også vært solist med Midtnorsk Symfoniorkester. Når hun finner tid til overs, liker hun å synge, spille piano, tegne portretter og svømme. I fremtiden har hun lyst til å bli en musiker, og i tillegg kombinere det med nevrovitenskap.
Selma Førde Wennes
Selma Førde Wennes er 18 år og går andreåret på studiespesialisering ved Thora Storm Videregående. Hun startet ved kulturskolen da hun var 6 år gammel, og har siden den gang hatt flere ulike lærere. I dag er hun elev ved Lørdagsskolen ved TKK og spiller i Juniorsolistene, Trondheimssolistenes rekrutteringsorkester. Hennes nåværende lærer er Eirik Skogmo.
Josef Nedregård
Josef Nedregård bor i Ålesund, spiller piano, og er inne i sitt tredje og siste år i Unge Musikere. Han har tatt pianotimer siden andre- eller tredjeklasse, og har hatt ulike lærere opp gjennom. Han går nå avsluttende år på musikklinja på Ålesund vgs, hvor har han hatt Jørgen Larsen som hovedinstrumentlærer gjennom Unge musikere. Han er også med på nasjonalt klavertiltak. Josef har en forkjærlighet for Brahms og Prokofjev.
Sofja Aigner
Sofja fullfører denne våren siste året på musikklinja ved Trondheim Katedralskole der hun har sang som hovedinstrument. Hun har det siste året også deltatt i talentutviklingsprogrammet Unge Musikere ved NTNU, og har Hilde Gjermundsen som sanglærer ved begge institusjoner. Sofja mottok "Årets Unge Talentpris" fra Opera Bjørvika avd. Nord i juni 2023, og fikk være solist ved deres årlige operagalla på Ytterøya. Hun har også vært solist med Opus 13 String Quartet i arrangement av Trondheim Kammermusikkfestival.
Sofja har de siste 6 årene sunget i Nidarosdomens jentekor og gjort mange konserter, turnéer og flere plateinnspillinger med dem. Blant annet var hun sopransolist deres oppsetning av Vivaldis Gloria høsten 2023 sammen med profesjonelle musikere og solister.
Sofja har en vid musikksmak og synger flere stilarter, men hun satser nå for fullt på klassisk sang og har blitt tilbudt plass som student ved flere høythengende studiesteder både i Norge og i utlandet.
Vi har flere flotte konserter denne sesongen.
Her er et lite utvalg. Kanskje disse er noe for deg?
04 apr. 2024Kl 19:30TSO TalentSupertorsdag: Unge lovende
Vi inviterer unge musikere inn i orkesteret og fram på solistplassen.
-
Konsertmester
Hilde Mathisen
-
Dirigent
Torodd Wigum
-
Solist, fiolin
Emily Liv Liem
-
Solist, fiolin
Selma Førde Wennes
-
Solist, klaver
Josef Nedregård
-
Solist, sopran
Sofja Aigner
Program
-
Ingebjørg Vilhelmsen
(1993 - )Festivity
-
George Bizet
(1838 - 1875)L'Arlésienne – suite nr. 1 (1872)
- Prelude
- Carillion
L'Arlésienne – suite nr. 2 (1879)
- Farandole
-
Georg Friedrich Händel
(1685 - 1759)"V´adoro pupille" fra Giulio Cesare (1724)
Solist: Sofja Aigner, sopran
-
John Williams
(1935 - )"Remembrances" fra Three Pieces from Schindler's List (1993)
Solist: Emily Liv Liem, fiolin
PAUSE
-
Johan Halvorsen
(1864 - 1935)"Veslemøys sang" fra Suite Mosaique, op. 35 (1898)
Solist: Selma Førde Wennes, fiolin
-
Pjotr Tsjajkovskij
(1840 - 1893)Klaverkonsert nr. 1 i b-moll, op. 23 (1875)
- 3. sats
Solist: Josef Nedregård, klaver
-
Nikolai Rimsky-Korsakov
(1844 - 1908)Sheherazade, op. 35 (1888)
- 1. sats
-
Gustav Holst
(1874 - 1934)Jupiter fra Planetene, op. 32 (1916)
Om konserten
Supertorsdag er en del av vår talentsatsing, og arrangeres i samarbeid med Trondheim kulturskole og NTNUs institutt for musikk sitt talentprogram Unge musikere. Konserten gir ungdommer i alderen 13-20 år anledning til å fremføre orkesterrepertoar side om side med profesjonelle musikere. Undervisning og gruppeprøver i forkant er en del av prosessen, og ekstra talentfulle elever gis solistoppgaver og solostemmer. God pedagogisk planlegging og tilrettelegging sørger for mestringsfølelse hos hver enkelt, med det mål for øye å skape mersmak så vel som musikalsk utvikling. Supertorsdag inngår i samarbeidet Talent Trondheim.
Orkesteråret 2024
Orkesteråret er en feiring av fellesskap og musikkglede! Vi feirer Orkesteråret fordi De Unges Orkesterforbund fyller 50 år i år. Det er vi som gjør det mulig at rundt 5500 barn og unge i hele landet får oppleve spilleglede, mestring og samhold hver uke på orkesterøvelser.
Orkesteråret er en stor feiring som involverer både barn, unge, voksne amatører og profesjonelle som spiller i orkester. Det er åtte profesjonelle symfoniorkestre rundt om i Norge, og de er med på feiringen. Du kan lese mer om Orkesteråret, programmet og prosjektene på hjemmesiden vår.
Ingebjørg Vilhelmsens Festivity er bestilt til Orkesteråret 2024 for å være «kjenningsmelodien» i jubileumsåret. Stykket er skrevet for fleksibel besetning slik at absolutt alle skal kunne spille det – fra absolutte nybegynnere til profesjonelle musikere. «Prosessen med å skrive Festivity var både utfordrende og morsom.» sier Vilhelmsen selv. «Jeg ønsket å lage noe som var enkelt å spille, men med en storslått og festlig stemning.»
Bizet skrev i 1872 scenemusikk til teaterstykket L’Arlesienne (Kvinnen fra Arles). Stykket var en fiasko, men Bizet omarrangerte musikken til en orkestersuite som ble populær og fremdeles står på orkesterrepertoaret. Etter Bizets død arrangerte hans gode venn, Ernest Guirad, en orkestersuite nr. 2 som er like mye spilt som nr. 1. Prelude og Carillion er fra Bizets orkestersuite og er hentet fra åpnings- og finalestykkene. Faradole er fra Guirads suite og er en dans fra tredje akt.
Arien V’adoro pupille fra Händels Giulio Cesare synges av Kleopatra i et forsøk på å forføre Cæsar. Hun trenger hans hjelp for å styrte sin bror Tolomeo slik at hun kan overta makten i Egypt.
Den ikoniske filmmusikken til Schindlers liste er skrevet av John Williams. Remembrances huskes kanskje best fra sluttscenen der skuespillerne sammen med de overlevende de portretterer, legger ned steiner på Schindlers grav.
Halvorsens Suite Mosaique består av fem satser med forskjellig stemning og karakter – en mosaikk – der den vakre og vemodige Veslemøys sang er mest kjent. Veslemøys sang er inspirert av Garborgs Haugtussa og var dedisert til den kanadiske fiolinisten og vidunderbarnet Kathleen Parlow.
Tredje sats fra Tsjajkovskijs Klaverkonsert nr. 1 er et fyrverkeri av en finalesats. Temaet er basert på en ukrainsk folkemelodi, en vsnyanka, som er en tradisjonell og førkristen sangdans som ønsker våren velkommen.
Rimskij-Korsakovs Scheherazade er en orkestersuite basert på 1001 natt om Sheherazade, sultanens unge kone, som forteller eventyr for ektemannen hver natt for å forhindre at han tar livet av henne. I Rimskij-Korsakovs orkesterversjon representeres sultanen med det mørke og dystre åpningstemaet, mens Scheherazade portretteres mykt og sensuelt av solofiolin.
Vi avslutter med majestetiske Jupiter fra Holsts Planetene. Her beskrives Jupiter som personifiseringen av feiring, både den høytidelige majestetiske Jupiter, gudenes konge, med svulmende messing og strykere i sakte valsetakt, men også folkefesten med energiske melodier og rytmer.
Camilla Rusten
Torodd Wigum
Torodd Wigum brenner for å formidle klassisk musikk, og var et sentralt medlem av TrondheimSolistene gjennom mange år. Etter endt musikkutdanning ved Trøndelag Musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole ble han ansatt som gruppeleder på bratsj i Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO), før han valgte å følge drømmen om å bli dirigent. I 2007 ble han ansatt som assistentdirigent for Bergen Filharmoniske orkester, og han var husdirigent for TSO i fem år. Han har jevnlige oppdrag for alle landets symfoniorkestre og har gjestedirigert flere orkestre i utlandet. Torodd er kunstnerisk leder for Norsk ungdomssymfoniorkester, samt kunstnerisk rådgiver for Ringsakeroperaen. Fra 2024 er han også musikalsk leder for Spelet om Heilag Olav på Stiklestad.
Emily Liv Liem
17 år Emily Liv Liem fra Trondheim har spilt fiolin siden hun var 5. Hun finner glede i å spille fiolin med andre, og har spilt i kvartetter siden hun var 10. Emily fikk inspirasjonsprisen i UMM (Ungdommens Musikkmesterskap) det samme året. Hun var 11 år da hun bestemte seg for å begynne på Lørdagsskolen, og jobber mot å utvikle seg som en engasjert fiolinist. Hun har vært med i NUSO og er nå aktiv i Ung Filharmoni og Juniorsolistene. Dette året har hun også vært solist med Midtnorsk Symfoniorkester. Når hun finner tid til overs, liker hun å synge, spille piano, tegne portretter og svømme. I fremtiden har hun lyst til å bli en musiker, og i tillegg kombinere det med nevrovitenskap.
Selma Førde Wennes
Selma Førde Wennes er 18 år og går andreåret på studiespesialisering ved Thora Storm Videregående. Hun startet ved kulturskolen da hun var 6 år gammel, og har siden den gang hatt flere ulike lærere. I dag er hun elev ved Lørdagsskolen ved TKK og spiller i Juniorsolistene, Trondheimssolistenes rekrutteringsorkester. Hennes nåværende lærer er Eirik Skogmo.
Josef Nedregård
Josef Nedregård bor i Ålesund, spiller piano, og er inne i sitt tredje og siste år i Unge Musikere. Han har tatt pianotimer siden andre- eller tredjeklasse, og har hatt ulike lærere opp gjennom. Han går nå avsluttende år på musikklinja på Ålesund vgs, hvor har han hatt Jørgen Larsen som hovedinstrumentlærer gjennom Unge musikere. Han er også med på nasjonalt klavertiltak. Josef har en forkjærlighet for Brahms og Prokofjev.
Sofja Aigner
Sofja fullfører denne våren siste året på musikklinja ved Trondheim Katedralskole der hun har sang som hovedinstrument. Hun har det siste året også deltatt i talentutviklingsprogrammet Unge Musikere ved NTNU, og har Hilde Gjermundsen som sanglærer ved begge institusjoner. Sofja mottok "Årets Unge Talentpris" fra Opera Bjørvika avd. Nord i juni 2023, og fikk være solist ved deres årlige operagalla på Ytterøya. Hun har også vært solist med Opus 13 String Quartet i arrangement av Trondheim Kammermusikkfestival.
Sofja har de siste 6 årene sunget i Nidarosdomens jentekor og gjort mange konserter, turnéer og flere plateinnspillinger med dem. Blant annet var hun sopransolist deres oppsetning av Vivaldis Gloria høsten 2023 sammen med profesjonelle musikere og solister.
Sofja har en vid musikksmak og synger flere stilarter, men hun satser nå for fullt på klassisk sang og har blitt tilbudt plass som student ved flere høythengende studiesteder både i Norge og i utlandet.
Vi har flere flotte konserter denne sesongen.
Her er et lite utvalg. Kanskje disse er noe for deg?
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook. -