-
29 aug. 2024Kl 19:30
-
Dirigent
Han-Na Chang
-
KonsertmesterCam Kjøll
Program
-
Gustav Mahler
(1860–1911)Symfoni nr. 6 (1903–04)
- Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig.
- Scherzo: Wuchtig
- Andante moderato
- Finale: Sostenuto - Allegro moderato - Allegro energico
Om konserten
Mahlers musikk er beskrevet som full av følelser og menneskelig sårbarhet, og Symfoni nr. 6 er intet unntak: Her raser vi av gårde fra den absolutte ekstase til den dypeste fortvilelse. Og når konserten er ferdig har vi hatt frysninger og ståpels, latt oss bevege til tårer av den mest hjerteskjærende vakre tredjesatsen og lyttet intenst til Mahler-hammerens skjebneslag i finalen.
I sin siste sesong som sjefdirigent for TSO bærer Han-Na Chang fremdeles sin pasjon for Mahlers og Beethovens symfonier utenpå skjorta. Og som ekstra drops i hennes symfonigodtepose får vi også med oss alle Brahms’ fire! Hvilken avslutningssesong vi står foran!
Konserten arrangeres i samarbeid med Luftforsvarets musikkorps (LFMK).
Han-Na Chang
Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) siden 2017, og før det 1.gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea. Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt for sin lidenskap, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. I 2022 ble Chang 1.gjestedirigent hos Symphoniker Hamburg – Laeiszhalle Orchester.
Han-Na Changs prestisjefylte og unike internasjonale karriere strekker seg over tre tiår. 2024 markerer 30-årsjubileet for hennes ekstraordinære debut på de internasjonale scenene, da hun som 11-åring vant førsteprisen ved den femte internasjonale Rostropovich Cello-konkurransen i Paris.
Han-Na Chang ble født i Suwon, Sør-Korea i desember 1982. 6 år gammel fikk hun sin første cellotime. Hennes familie flyttet til New York i 1993 hvor hun fortsatte sine musikalske studier, og hun har bodd der siden. Chang debuterte som dirigent i 2007, 24 år gammel, og har siden den gang fokusert utelukkende på dirigering.
Gustav Mahler (1860–1911)
I 1903 er Gustav Mahler inne i sin absolutt mest lykkelige periode. Han har giftet seg med Alma, de har fått ett barn og et andre er på vei, og han er godt etablert som en suksessrik sjefdirigent ved Wieneroperaen. Paradoksalt nok skriver han i denne perioden to av sine mest sorgtunge og fortvilte verk; Kindertotenlieder og Symfoni nr. 6. Men dette oppsummerer godt den ultimate romantikeren Mahler; emosjonell og overtroisk, og alltid i kamp med sine demoner. Hans sjette symfoni er en søken etter selve kjernen i vår eksistens: meningen med livet og kampen med den uunngåelige døden. Vår helt sendes på en ny livsreise, en reise i selvransakelse og refleksjon, en angstfylt reise i en symfoni som kjemper mot skjebnens luner. Her kastes musikken fra himmelstormende topper til følelsestunge avgrunner, og på veien omfavner den kjærligheten den møter, bader seg i skjønnhetens lys og nekter å gi opp håpet helt til det siste.
Der hans femte symfoni ender i ekstatisk glede, åpner den sjette med en illevarslende marsj. Men marsjen baner vei for et lidenskapelig melodisk tema som etter sigende skal representere Alma. Og heri ligger symfoniens både sorgvakre og dramatiske kjerne; konflikten mellom skjebnens tunge marsj og den jordiske kjærlighetens smektende melodi.
Andresats, Scherzo, viderefører noe av det motiviske materialet fra første sats, mens trio-delen er en arytmisk dans. Den langsomme tredjesatsen er som balsam for sjelen etter to hjerteskjærende satser. En vakker melankolsk melodi som er tolket som et portrett av kjærligheten til Alma.
Finalesatsen er, om mulig, enda mer dyster og opprivende enn de to første satsene, og her går musikken til kamp mot seg selv. Motiver og temaer fra foregående satser trår til syne og utsettes for nådeløs behandling og dramatiske endringer av stemning, tempi, karakter. Et på samme tid urovekkende og håpefullt optimistisk tonefølge akkompagnerer vår helt som kjemper seg fram mot den forestående seieren, for så å bli slått i bakken av to skjebnetunge hammerslag. Mahler-hammeren er et perkusjonsinstrument som skal gi en kort, men mektig klang av ikke-metallisk karakter, som et øksehugg. Denne skjebnens hammer stopper helten og det musikalske materialet stormer flagrende rundt mot et på samme tid forventningsfullt og illevarslende klimaks og faller liksom fra hverandre før det stopper opp med et brak og svinner hen – en tragisk utgang og Mahlers mest dystre symfoniavslutning.
Symfoni nr. 6 ble uroppført i Essen 26. mai 1906 av Essen-filharmonien med Mahler selv som dirigent.
Camilla Rusten
Kommende konserter
Nedenfor er de to neste konsertene i vår klassiske hovedserie. Vel møtt!
29 aug. 2024Kl 19:30Klassisk symfoniVarer i ca. 90 minutter, ingen pauseKonserten inngår i- Gullrekka
- Sølvsuper
- Plukk & miks
Sesongåpning: Mahler 6
– symfonien fra dypet av hans hjerte
-
Konsertmester
Cam Kjøll
-
Dirigent
Han-Na Chang
Program
-
Gustav Mahler
(1860–1911)Symfoni nr. 6 (1903–04)
- Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig.
- Scherzo: Wuchtig
- Andante moderato
- Finale: Sostenuto - Allegro moderato - Allegro energico
Om konserten
Mahlers musikk er beskrevet som full av følelser og menneskelig sårbarhet, og Symfoni nr. 6 er intet unntak: Her raser vi av gårde fra den absolutte ekstase til den dypeste fortvilelse. Og når konserten er ferdig har vi hatt frysninger og ståpels, latt oss bevege til tårer av den mest hjerteskjærende vakre tredjesatsen og lyttet intenst til Mahler-hammerens skjebneslag i finalen.
I sin siste sesong som sjefdirigent for TSO bærer Han-Na Chang fremdeles sin pasjon for Mahlers og Beethovens symfonier utenpå skjorta. Og som ekstra drops i hennes symfonigodtepose får vi også med oss alle Brahms’ fire! Hvilken avslutningssesong vi står foran!
Konserten arrangeres i samarbeid med Luftforsvarets musikkorps (LFMK).
Han-Na Chang
Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) siden 2017, og før det 1.gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea. Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt for sin lidenskap, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. I 2022 ble Chang 1.gjestedirigent hos Symphoniker Hamburg – Laeiszhalle Orchester.
Han-Na Changs prestisjefylte og unike internasjonale karriere strekker seg over tre tiår. 2024 markerer 30-årsjubileet for hennes ekstraordinære debut på de internasjonale scenene, da hun som 11-åring vant førsteprisen ved den femte internasjonale Rostropovich Cello-konkurransen i Paris.
Han-Na Chang ble født i Suwon, Sør-Korea i desember 1982. 6 år gammel fikk hun sin første cellotime. Hennes familie flyttet til New York i 1993 hvor hun fortsatte sine musikalske studier, og hun har bodd der siden. Chang debuterte som dirigent i 2007, 24 år gammel, og har siden den gang fokusert utelukkende på dirigering.
Gustav Mahler (1860–1911)
I 1903 er Gustav Mahler inne i sin absolutt mest lykkelige periode. Han har giftet seg med Alma, de har fått ett barn og et andre er på vei, og han er godt etablert som en suksessrik sjefdirigent ved Wieneroperaen. Paradoksalt nok skriver han i denne perioden to av sine mest sorgtunge og fortvilte verk; Kindertotenlieder og Symfoni nr. 6. Men dette oppsummerer godt den ultimate romantikeren Mahler; emosjonell og overtroisk, og alltid i kamp med sine demoner. Hans sjette symfoni er en søken etter selve kjernen i vår eksistens: meningen med livet og kampen med den uunngåelige døden. Vår helt sendes på en ny livsreise, en reise i selvransakelse og refleksjon, en angstfylt reise i en symfoni som kjemper mot skjebnens luner. Her kastes musikken fra himmelstormende topper til følelsestunge avgrunner, og på veien omfavner den kjærligheten den møter, bader seg i skjønnhetens lys og nekter å gi opp håpet helt til det siste.
Der hans femte symfoni ender i ekstatisk glede, åpner den sjette med en illevarslende marsj. Men marsjen baner vei for et lidenskapelig melodisk tema som etter sigende skal representere Alma. Og heri ligger symfoniens både sorgvakre og dramatiske kjerne; konflikten mellom skjebnens tunge marsj og den jordiske kjærlighetens smektende melodi.
Andresats, Scherzo, viderefører noe av det motiviske materialet fra første sats, mens trio-delen er en arytmisk dans. Den langsomme tredjesatsen er som balsam for sjelen etter to hjerteskjærende satser. En vakker melankolsk melodi som er tolket som et portrett av kjærligheten til Alma.
Finalesatsen er, om mulig, enda mer dyster og opprivende enn de to første satsene, og her går musikken til kamp mot seg selv. Motiver og temaer fra foregående satser trår til syne og utsettes for nådeløs behandling og dramatiske endringer av stemning, tempi, karakter. Et på samme tid urovekkende og håpefullt optimistisk tonefølge akkompagnerer vår helt som kjemper seg fram mot den forestående seieren, for så å bli slått i bakken av to skjebnetunge hammerslag. Mahler-hammeren er et perkusjonsinstrument som skal gi en kort, men mektig klang av ikke-metallisk karakter, som et øksehugg. Denne skjebnens hammer stopper helten og det musikalske materialet stormer flagrende rundt mot et på samme tid forventningsfullt og illevarslende klimaks og faller liksom fra hverandre før det stopper opp med et brak og svinner hen – en tragisk utgang og Mahlers mest dystre symfoniavslutning.
Symfoni nr. 6 ble uroppført i Essen 26. mai 1906 av Essen-filharmonien med Mahler selv som dirigent.
Camilla Rusten
Kommende konserter
Nedenfor er de to neste konsertene i vår klassiske hovedserie. Vel møtt!
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook. -