-
07 apr. 2022Kl 19:30
-
Dirigent
Paul Agnew
-
Solist, sopran
Katherine Crompton
-
Solist, alt
Mélodie Ruvio
-
Solist, tenor
Rory Carver
-
Solist, bass-baryton
Edward Grint
-
Korleder
Urša Lah
-
KorTSO-koretKonsertmesterMarianne Thorsen
Program
-
Wolfgang Amadeus Mozart
(1756 - 1791)Rekviem i d-moll (KV 626)
I. Introitus: Requiem aeternam
II. Kyrie, allegro
III. Sequenz
- Dies irae
- Tuba mirum
- Rex tremendae
- Recordare
- Confutatis
- Lacrimosa
IV. Offertorium
- Domine Jesu
- Hostias
V. Sanctus
VI. Benedictus
VII. Agnus Dei
VIII. Communio: Lux aeterna
Om konserten
Mozarts uendelig vakre Requiem er noe av det nydeligste som er skrevet. Den tåredryppende Lacrimosa-satsen er brukt i mange ulike sammenhenger, både i spillefilmer og reklamefilmer, og har man ikke hørt hele rekviet, har man garantert hørt utdrag fra denne satsen.
Dette var det siste Mozart skrev. Noen av satsene ble diktert på dødsleiet til hans elev Süssmayr, og det var også denne som fullførte verket etter Mozarts død, basert på skisser og instrukser. Man kan nesten si at Mozart skrev sin egen dødsmesse i det han døde så altfor ung, i en alder av 35 år.
Paul Agnew
Skotske Paul Agnew er en lærer, tenor og dirigent, og er en internasjonalt anerkjent spesialist i musikk fra 1600- og 1700-tallet.
I 1992 begynte han et nært samarbeid med dirigenten William Christie og hans kjente barokkensemble Les Arts Florissants - og det var med dette ensemblet han startet sin dirigentkarriere i 2007. Siden 2019 har han vært en av to musikalske ledere av ensemblet.
Med Les Arts Florissants gjennomførte han i perioden 2011-2015 et prosjekt hvor han dirigerte alle Mondeverdis madrigaler. Det førte til opp mot 100 konserter over hele Europa og tre innspillinger for harmonia mundi, hvorav den første vant Gramophone Award i 2016.
Han har siden oppstarten i 2017 vært kunstnerisk leder for Festival de Printemps – Les Arts Florissants som finner sted i kirker i hele Vendée-regionen.
Kveldens solister har alle vært tilknyttet Les Arts Florissants eller Le Jardin des Voix, som er Les Arts Florissants’ akademi for unge sangere.
Katherine Crompton
Katherine Crompton er en britisk sopran som har vunnet både Harriet Cohens minnepris, McCullough-prisen for opera og Miriam Licette-prisen. Hun mottok også en Tutton Award og en Susan Chilcott Award og er en Britten-Pears Scholar. Katherine har opptrådt som solist i mange operahus over hele Europa, inkludert Gent, Liege, Firenze, Avignon, Rennes, Massy og Montepulciano. Hun har sunget for Garsington, Glyndebourne, Longborough og Independent Opera og har opptrådt på Aldeburgh Festival, Festival de Chaise-Dieu og London Handel Festival.
Mélodie Ruvio
Franske Mélodie Ruvios stemme er spesielt egnet til kirkelige konsertrepertoar og oratorium. Hun blir jevnlig invitert til å synge verker av Bach, Vivaldi, Mendelssohn og Mozart på prestisjetunge festivaler som Ambronay, La Chaise-Dieu, Sablé, Bremen Musikfest, Misteria Paschalia og Actus Humanus. Hun sang nylig Pergolesis Stabat Mater på Opéra de Montpellier, og tredje dame i Tryllefløyten med Hervé Niquet på Opéra d'Avignon, samt en konsert med Gesualdo-madrigaler i en solo-vokalkonsert med Paul Agnew og hans Les Arts Florissants.
Rory Carver
Den britiske tenoren Rory Carver var i 2019/20 medlem av Le Jardin des Voix, det unge kunstnerprogrammet til Les Arts Florissants, og gjorde Il Podestà i Mozarts La finta giardiniera i Europa, Asia og Australia. I 2019 ble Rory med i Garsington Opera Alvarez Young Artist-programmet, med fremføringer av Smetanas The Bartered Bride og Monteverdis Vespro della Beata Vergine. Rory var finalist i Oxford Lieder Young Artist Platform 2018, og finalist i RCM Joan Chissell Schumann Competition.
Edward Grint
Den britiske bassbarytonen Edward Grint ble tildelt andre pris i den tredje internasjonale sangkonkurransen for barokkopera Pietro Antonio Cesti i Innsbruck, var finalist i London Handel Competition i 2014, og har vunnet Clermont Ferrand-konkurransen i Frankrike. På operascenen inkluderer Edwards roller Polyphemus i Acis og Galatea (Opera Avignon), Arcas i Iphigenie en Aulide (Theater an der Wien), Adonis i Venus og Adonis (Innsbruck Festival), Fader Akita i Neige (Grand Theatre Luxembourg) og Teobaldo i Faramondo (Göttingen Handel Festival).
Trondheim Symfoniske Operakor
Trondheim Symfoniske Operakor (TSO-koret) er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Vi vil aldri slutte å beundre komponisten som for alle tider vil bli stående som selve ungdomskilden, en sjelens vederkveger fremfor noen. Gjennom århundrer har Mozarts liv fascinert mange, men i de siste årtier har oppfatningen av den geniale komponisten endret seg drastisk. Tidligere satte man likhetstegn mellom pudderparykk og åndelig opphøydhet. Vi har fått Mozart ned på jorda igjen som et menneske av kjøtt og blod og med en nærmest sjokkerende bramfrihet.
Mozarts korte liv, fylt til bredden av musikk, avsluttes mens han arbeider på en dødsmesse. Tittelen Requiem er avledet fra innledningsordene i den katolske dødsmessen, Missa pro defunctis: Requiem aeternam dona eis Domine (Herre, gi dem evig hvile).
‘’Mozart døde ikke for tidlig, men for sent”, sa mesterpianisten Glenn Gould med pokermine; ‘’først skrev han egensindig, men senere ble han en bokholder for konvensjonen”. Vi kan ikke være mer uenig når vi står foran hans siste verk. For det romantiske bildet av Mozart er Requiem og omstendighetene rundt hans død, en stor myte og fascinasjonskilde. Det finnes rikelig med myteomspunne musikkverk, men best er de som spinner sine egne legender. Det underlige er at de mange mytene og anekdotene omkring Requiem ikke vil forlate musikken. De ligger der og dekker for både utsyn og innsikt, og de vil være der til evig tid fordi de lukker direkte opp for følelsene.
En anonym mann, som ettertiden kalte ‘’det grå sendebud”, bestilte sommeren 1791 et requiem, som han ville betale godt for, bare den ble fort ferdig og at Mozart ikke røpet at han var komponisten. Han var på denne tiden syk og økonomien hans elendig. At Mozart må ha følt ‘’det grå sendebudet” som en utsending fra døden selv, kommer frem i et brev han skrev like før sin død. Årsaken til fortielsen rundt musikken var at sendebudets arbeidsgiver, Grev von Walsegg, en adelig musikkamatør, selv ønsket å bli husket for å ha skrevet et requiem til sin nylig avdøde hustru. Mozart regnet faktisk med å få gjort verket ferdig, og han har til og med datert det frem til året etter. På partituret står det ‘’Requiem di me W:A:Mozart mpr.1792”. Men han døde natten til 5. desember 1791. Etter Mozarts død besluttet hans enke Constanze å få fullbyrdet verket i sin manns navn. Hun vendte seg til hans elev og kopist Franz Süssmayr, som gjorde det ferdig på grunnlag av kjennskap til Mozarts skrivemåte og intensjoner, og antagelig også ut fra skisser og muntlige instruksjoner. Constanze leverte selv partituret til grev Walsegg. Da greven ledet fremføringen av messen hadde han påført sin kopi av partituret: Komponert av greve Walsegg.
Men diskusjonen om hvor Mozart slutter og Süssmayr begynner, ja, se det er en av musikkhistoriens store kontroverser. Forstår vi spørsmålet som hvor mye av musikken Mozart skrev, så kan det besvares relativt entydig fordi manuskriptet er bevart. Verre er det å svare på hvor mye av det vi hører som er inngitt av Mozart, og også hva slags orkestral drakt han hadde tenkt seg. Mozart fullbyrdet helt Introitus og Kyrie. I de følgende satsene Dies Irae til og med noen takter ut i Lacrimosa, er sangstemmene, melodi og bass bevart i Mozarts håndskrift. Det samme gjelder satsene Domine Jesu og Hostias. Men både Sanctus, Benedictus og Agnus Dei manglet helt. Süssmayrs oppgave besto altså i å fullbyrde instrumenteringen og selv komponere ferdig den avbrutte lacrimosasatsen og de tre manglende satsene. Mange mener at musikken er et klart uttrykk for Mozarts inngivelse. Hvorvidt Mozart også har etterlatt seg skisser til Sanctus, Benedictus og Agnus Dei som Süssmayr har benyttet seg av, er mulig, men tvilsomt. Det forhindrer ikke at Requiem, slik vi kjenner det, er Mozarts verk; et dypt personlig vitnesbyrd med sin lidenskap og smerte som ulmer under tonenes overflate. Süssmayrs innsats kan kanskje sammenlignes med å male et hus utvendig. For det estetiske helhetsinntrykket er dette bidraget vesentlig. Men er man først kommet innenfor, så er det knapt merkbart.
Thomas Ramstad
07 apr. 2022Kl 19:30Klassisk symfoniVarer i 1 time, ingen pause.Konserten inngår i- Gullrekka
- Sølvsuper
- Plukk & miks
Mozarts Requiem
Gå påsken i møte med et av verdens vakreste verk
-
Kor
TSO-koret
-
Konsertmester
Marianne Thorsen
-
Dirigent
Paul Agnew
-
Solist, sopran
Katherine Crompton
-
Solist, alt
Mélodie Ruvio
-
Solist, tenor
Rory Carver
-
Solist, bass-baryton
Edward Grint
-
Korleder
Urša Lah
Program
-
Wolfgang Amadeus Mozart
(1756 - 1791)Rekviem i d-moll (KV 626)
I. Introitus: Requiem aeternam
II. Kyrie, allegro
III. Sequenz
- Dies irae
- Tuba mirum
- Rex tremendae
- Recordare
- Confutatis
- Lacrimosa
IV. Offertorium
- Domine Jesu
- Hostias
V. Sanctus
VI. Benedictus
VII. Agnus Dei
VIII. Communio: Lux aeterna
Om konserten
Mozarts uendelig vakre Requiem er noe av det nydeligste som er skrevet. Den tåredryppende Lacrimosa-satsen er brukt i mange ulike sammenhenger, både i spillefilmer og reklamefilmer, og har man ikke hørt hele rekviet, har man garantert hørt utdrag fra denne satsen.
Dette var det siste Mozart skrev. Noen av satsene ble diktert på dødsleiet til hans elev Süssmayr, og det var også denne som fullførte verket etter Mozarts død, basert på skisser og instrukser. Man kan nesten si at Mozart skrev sin egen dødsmesse i det han døde så altfor ung, i en alder av 35 år.
Paul Agnew
Skotske Paul Agnew er en lærer, tenor og dirigent, og er en internasjonalt anerkjent spesialist i musikk fra 1600- og 1700-tallet.
I 1992 begynte han et nært samarbeid med dirigenten William Christie og hans kjente barokkensemble Les Arts Florissants - og det var med dette ensemblet han startet sin dirigentkarriere i 2007. Siden 2019 har han vært en av to musikalske ledere av ensemblet.
Med Les Arts Florissants gjennomførte han i perioden 2011-2015 et prosjekt hvor han dirigerte alle Mondeverdis madrigaler. Det førte til opp mot 100 konserter over hele Europa og tre innspillinger for harmonia mundi, hvorav den første vant Gramophone Award i 2016.
Han har siden oppstarten i 2017 vært kunstnerisk leder for Festival de Printemps – Les Arts Florissants som finner sted i kirker i hele Vendée-regionen.
Kveldens solister har alle vært tilknyttet Les Arts Florissants eller Le Jardin des Voix, som er Les Arts Florissants’ akademi for unge sangere.
Katherine Crompton
Katherine Crompton er en britisk sopran som har vunnet både Harriet Cohens minnepris, McCullough-prisen for opera og Miriam Licette-prisen. Hun mottok også en Tutton Award og en Susan Chilcott Award og er en Britten-Pears Scholar. Katherine har opptrådt som solist i mange operahus over hele Europa, inkludert Gent, Liege, Firenze, Avignon, Rennes, Massy og Montepulciano. Hun har sunget for Garsington, Glyndebourne, Longborough og Independent Opera og har opptrådt på Aldeburgh Festival, Festival de Chaise-Dieu og London Handel Festival.
Mélodie Ruvio
Franske Mélodie Ruvios stemme er spesielt egnet til kirkelige konsertrepertoar og oratorium. Hun blir jevnlig invitert til å synge verker av Bach, Vivaldi, Mendelssohn og Mozart på prestisjetunge festivaler som Ambronay, La Chaise-Dieu, Sablé, Bremen Musikfest, Misteria Paschalia og Actus Humanus. Hun sang nylig Pergolesis Stabat Mater på Opéra de Montpellier, og tredje dame i Tryllefløyten med Hervé Niquet på Opéra d'Avignon, samt en konsert med Gesualdo-madrigaler i en solo-vokalkonsert med Paul Agnew og hans Les Arts Florissants.
Rory Carver
Den britiske tenoren Rory Carver var i 2019/20 medlem av Le Jardin des Voix, det unge kunstnerprogrammet til Les Arts Florissants, og gjorde Il Podestà i Mozarts La finta giardiniera i Europa, Asia og Australia. I 2019 ble Rory med i Garsington Opera Alvarez Young Artist-programmet, med fremføringer av Smetanas The Bartered Bride og Monteverdis Vespro della Beata Vergine. Rory var finalist i Oxford Lieder Young Artist Platform 2018, og finalist i RCM Joan Chissell Schumann Competition.
Edward Grint
Den britiske bassbarytonen Edward Grint ble tildelt andre pris i den tredje internasjonale sangkonkurransen for barokkopera Pietro Antonio Cesti i Innsbruck, var finalist i London Handel Competition i 2014, og har vunnet Clermont Ferrand-konkurransen i Frankrike. På operascenen inkluderer Edwards roller Polyphemus i Acis og Galatea (Opera Avignon), Arcas i Iphigenie en Aulide (Theater an der Wien), Adonis i Venus og Adonis (Innsbruck Festival), Fader Akita i Neige (Grand Theatre Luxembourg) og Teobaldo i Faramondo (Göttingen Handel Festival).
Trondheim Symfoniske Operakor
Trondheim Symfoniske Operakor (TSO-koret) er tilknyttet Trondheim Symfoniorkester & Opera og deltar i TSOs produksjoner av opera og korverk. Koret holder et høyt musikalsk nivå, og har et variert og spennende repertoar. Dirigent for koret er Urša Lah, som er et kjent og respektert navn, både i nasjonal- og internasjonal korsammenheng.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
Vi vil aldri slutte å beundre komponisten som for alle tider vil bli stående som selve ungdomskilden, en sjelens vederkveger fremfor noen. Gjennom århundrer har Mozarts liv fascinert mange, men i de siste årtier har oppfatningen av den geniale komponisten endret seg drastisk. Tidligere satte man likhetstegn mellom pudderparykk og åndelig opphøydhet. Vi har fått Mozart ned på jorda igjen som et menneske av kjøtt og blod og med en nærmest sjokkerende bramfrihet.
Mozarts korte liv, fylt til bredden av musikk, avsluttes mens han arbeider på en dødsmesse. Tittelen Requiem er avledet fra innledningsordene i den katolske dødsmessen, Missa pro defunctis: Requiem aeternam dona eis Domine (Herre, gi dem evig hvile).
‘’Mozart døde ikke for tidlig, men for sent”, sa mesterpianisten Glenn Gould med pokermine; ‘’først skrev han egensindig, men senere ble han en bokholder for konvensjonen”. Vi kan ikke være mer uenig når vi står foran hans siste verk. For det romantiske bildet av Mozart er Requiem og omstendighetene rundt hans død, en stor myte og fascinasjonskilde. Det finnes rikelig med myteomspunne musikkverk, men best er de som spinner sine egne legender. Det underlige er at de mange mytene og anekdotene omkring Requiem ikke vil forlate musikken. De ligger der og dekker for både utsyn og innsikt, og de vil være der til evig tid fordi de lukker direkte opp for følelsene.
En anonym mann, som ettertiden kalte ‘’det grå sendebud”, bestilte sommeren 1791 et requiem, som han ville betale godt for, bare den ble fort ferdig og at Mozart ikke røpet at han var komponisten. Han var på denne tiden syk og økonomien hans elendig. At Mozart må ha følt ‘’det grå sendebudet” som en utsending fra døden selv, kommer frem i et brev han skrev like før sin død. Årsaken til fortielsen rundt musikken var at sendebudets arbeidsgiver, Grev von Walsegg, en adelig musikkamatør, selv ønsket å bli husket for å ha skrevet et requiem til sin nylig avdøde hustru. Mozart regnet faktisk med å få gjort verket ferdig, og han har til og med datert det frem til året etter. På partituret står det ‘’Requiem di me W:A:Mozart mpr.1792”. Men han døde natten til 5. desember 1791. Etter Mozarts død besluttet hans enke Constanze å få fullbyrdet verket i sin manns navn. Hun vendte seg til hans elev og kopist Franz Süssmayr, som gjorde det ferdig på grunnlag av kjennskap til Mozarts skrivemåte og intensjoner, og antagelig også ut fra skisser og muntlige instruksjoner. Constanze leverte selv partituret til grev Walsegg. Da greven ledet fremføringen av messen hadde han påført sin kopi av partituret: Komponert av greve Walsegg.
Men diskusjonen om hvor Mozart slutter og Süssmayr begynner, ja, se det er en av musikkhistoriens store kontroverser. Forstår vi spørsmålet som hvor mye av musikken Mozart skrev, så kan det besvares relativt entydig fordi manuskriptet er bevart. Verre er det å svare på hvor mye av det vi hører som er inngitt av Mozart, og også hva slags orkestral drakt han hadde tenkt seg. Mozart fullbyrdet helt Introitus og Kyrie. I de følgende satsene Dies Irae til og med noen takter ut i Lacrimosa, er sangstemmene, melodi og bass bevart i Mozarts håndskrift. Det samme gjelder satsene Domine Jesu og Hostias. Men både Sanctus, Benedictus og Agnus Dei manglet helt. Süssmayrs oppgave besto altså i å fullbyrde instrumenteringen og selv komponere ferdig den avbrutte lacrimosasatsen og de tre manglende satsene. Mange mener at musikken er et klart uttrykk for Mozarts inngivelse. Hvorvidt Mozart også har etterlatt seg skisser til Sanctus, Benedictus og Agnus Dei som Süssmayr har benyttet seg av, er mulig, men tvilsomt. Det forhindrer ikke at Requiem, slik vi kjenner det, er Mozarts verk; et dypt personlig vitnesbyrd med sin lidenskap og smerte som ulmer under tonenes overflate. Süssmayrs innsats kan kanskje sammenlignes med å male et hus utvendig. For det estetiske helhetsinntrykket er dette bidraget vesentlig. Men er man først kommet innenfor, så er det knapt merkbart.
Thomas Ramstad
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.