• 11 mar. 2021
    Kl 20:30
Opera

Musikalsk mestermøte
Konserten 11. mars sendes også digitalt på adressa.no kl. 19:30. Den digitale konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Se den digitale konserten her kl. 19:30 i dag.

I mars presenterer vi våre fremste internasjonale klassiske stjerner, pianisten Leif Ove Andsnes og de tre sopranene Lise Davidsen, Marita Sølberg og Mari Eriksmoen. Første konsert ut er Sølberg med Wagner og utdrag fra Valkyrien med en rekke solister.
Dirigent James Gaffigan
Solister
Sieglinde Marita Sølberg
Siegmund Kjetil Støa
Valkyrier
Helmwige Sigrid Vetleseter Bøe
Gerhilde Camilla Stenhoff Vist
Schwertleite Siv Oda Hagerupsen
Waltraute Åse Krystad
Siegrune Jeanette Goldstein
Ortlinde Tonje Eero Hove
Rossweisse Maria Nohr
Grimgerde Nina Sætherhaug
Program
Første del: Marita Sølberg
Wagner Forspillet til 3dje akt av Lohengrin
Verdi Ave Maria, Desdemonas arie fra Otello
Wagner Langfredagsmystikk fra Parsifal
Puccini Senza mamma, Angelicas arie fra Søster Angelica
Puccini Vissi d`arte, Toscas bønn fra Tosca
Andre del: Wagner og utdrag fra Valkyrien
Valkyrierittet fra operaens tredje akt
Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk
Utdrag fra Valkyriens 1ste akt

Marita Sølberg
Hun var en uforglemmelig Desdemona i den flotte oppsetningen av Verdis Otello med TSO & Opera i mars 2017. Den tidligere vinneren av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse var i to år ved Operaen i Stuttgart før hun i 2008 ble en av Den Norske Operas faste solister. Her har hun gjort seg sterkt bemerket i Mozartroller som Pamina i Tryllefløyten, Donna Elvira i Don Giovann, Grevinne Alamviva i Figaros bryllup, og strålende kritikker for sin rolle som Mimi i Puccinis La Bohème og som Masjallinnen i Strauss’ Rosenkavaleren. Sølberg har også oppdrag på flere internasjonale operahus og konsertscener som Covent Garden og Wien Staatsoper. Selv om hun opererer i det lyriske sopranfaget, blir hennes stemme berømmet for både dramatiske kvaliteter og et varmt mellomregister.

Forspillet til Lohengrins tredje akt handler om ridderen Lohengrins bryllup med Elsa av Brabant. Forspillet her har blitt stående som selve eksempelet på festmusikk med hastige fanfarer, virvlende figurer i treblåserne og pasjonerte strykere. Dette er en musikalsk skildring av champagne, som man kan lytte til og nyte uten skyldfølelse. Så går musikken rett over i den kjente bryllupsmarsjen, men det er en annen historie....

Arien Ave Maria er fra Otellos fjerde og siste akt, og foregår i Desdemonas soverom. Hun vil gå til sengs, men er sterkt opprørt over sin mann Otellos oppførsel, som i sjalusi har slengt henne brutalt i gulvet, noe hun ikke forstår. Hun synger bønnen Ave Maria ‘’Å, be for alle dem som tålmodig må lide, skjenk dem fred og ro i hjertet, du moder milde. Se til alle som søker din hjelp og trøst’’.

Det vakre og sakrale stykket Langfredagsmystikk (Charfreitagszauber) er hentet fra operaen Parsifal. På langfredag forrettes det gudstjeneste på borgen, og den fremste av ridderne hever kalken over hodet. Da senker en hvit due seg over kalken, ridderne velsignes og får guddommelig kraft.

Arien Senza Mamma, Uten mor, er en av de mest gripende sangene i noen Puccini-opera. Den er hentet fra Søster Angelica, som er den andre av de tre enakters operaene i trilogien Il trittico. Den første og tredje er Kappen og Gianni Schicchi. Operaen foregår i et kloster der nonnen, Søster Angelica, har kledd seg i sorg og er tynget ned av angerens rustne anker over at hun har født et barn i dølgsmål. Librettoen appellerte til Puccini som hadde en søster, Igenia, som var abbedisse i et konvent i Vicepelago.

Arien Viss d’arte fra operaens andre akt er Tosca fullstendig i den onde politisjefen Scarpias makt. Hun hører sin elskede, maleren Cavaradossi, bli torturert og fremsier sin bønn, Vissi d’arte, vissi d’amor i dypeste fortvilelse: ”Jeg har levd for kunst, jeg har levd for kjærlighet. Aldri har jeg gjort noen vondt og alltid har jeg knelt ydmykt ved ditt alter, o Gud. Så hvorfor nå i nødens stund belønner du meg slik?”

Valkyrien er andre del av Richard Wagners store operasyklus Der Ring des Nibelungen, Nibelungenringen, der vi følger guders og helters kamp om den magiske ringen som kan gi eieren makt over hele verden, som vi også kan kjenne igjen fra Tolkiens Ringenes Herre. Wagner var sin egen librettoforfatter med tekster basert på gammelnordiske og germanske sagn, norrøn gudelære, mytestoff og legender, som Edda og Heimskringla.

I Valkyriens første akt finner vi den store kjærlighetsscenen mellom Siegmund og Sieglinde og i åpningen av tredje akt det brusende Valkyrierittet som er noe av den fineste musikken Wagner har komponert. Men hva komponisten hadde sagt til at denne musikken i filmen Apocalypse now akkompagnerte helikoptre over jungelen i Vietnam og sersjanter som likte lukten av napalm om morgenen, kan man jo lure på.

Siegfrids sørgemarsj er fra operaen Ragnarokk, som er siste del av Nibelungenringen. Siegfried, som er sønn av Siegmund og Sieglinde, blir drept og hans legeme blir båret bort i en høytidelig prosesjon.

Musikalsk mestermøte
Konserten 11. mars sendes også digitalt på adressa.no kl. 19:30. Den digitale konserten er tilgjengelig for alle. Om du ønsker å gi en gave til TSOs program for barn og unge kan du VIPPSE til 605304. Takk for støtten.

Se den digitale konserten her kl. 19:30 i dag.

I mars presenterer vi våre fremste internasjonale klassiske stjerner, pianisten Leif Ove Andsnes og de tre sopranene Lise Davidsen, Marita Sølberg og Mari Eriksmoen. Første konsert ut er Sølberg med Wagner og utdrag fra Valkyrien med en rekke solister.
Dirigent James Gaffigan
Solister
Sieglinde Marita Sølberg
Siegmund Kjetil Støa
Valkyrier
Helmwige Sigrid Vetleseter Bøe
Gerhilde Camilla Stenhoff Vist
Schwertleite Siv Oda Hagerupsen
Waltraute Åse Krystad
Siegrune Jeanette Goldstein
Ortlinde Tonje Eero Hove
Rossweisse Maria Nohr
Grimgerde Nina Sætherhaug
Program
Første del: Marita Sølberg
Wagner Forspillet til 3dje akt av Lohengrin
Verdi Ave Maria, Desdemonas arie fra Otello
Wagner Langfredagsmystikk fra Parsifal
Puccini Senza mamma, Angelicas arie fra Søster Angelica
Puccini Vissi d`arte, Toscas bønn fra Tosca
Andre del: Wagner og utdrag fra Valkyrien
Valkyrierittet fra operaens tredje akt
Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk
Utdrag fra Valkyriens 1ste akt

Marita Sølberg
Hun var en uforglemmelig Desdemona i den flotte oppsetningen av Verdis Otello med TSO & Opera i mars 2017. Den tidligere vinneren av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse var i to år ved Operaen i Stuttgart før hun i 2008 ble en av Den Norske Operas faste solister. Her har hun gjort seg sterkt bemerket i Mozartroller som Pamina i Tryllefløyten, Donna Elvira i Don Giovann, Grevinne Alamviva i Figaros bryllup, og strålende kritikker for sin rolle som Mimi i Puccinis La Bohème og som Masjallinnen i Strauss’ Rosenkavaleren. Sølberg har også oppdrag på flere internasjonale operahus og konsertscener som Covent Garden og Wien Staatsoper. Selv om hun opererer i det lyriske sopranfaget, blir hennes stemme berømmet for både dramatiske kvaliteter og et varmt mellomregister.

Forspillet til Lohengrins tredje akt handler om ridderen Lohengrins bryllup med Elsa av Brabant. Forspillet her har blitt stående som selve eksempelet på festmusikk med hastige fanfarer, virvlende figurer i treblåserne og pasjonerte strykere. Dette er en musikalsk skildring av champagne, som man kan lytte til og nyte uten skyldfølelse. Så går musikken rett over i den kjente bryllupsmarsjen, men det er en annen historie....

Arien Ave Maria er fra Otellos fjerde og siste akt, og foregår i Desdemonas soverom. Hun vil gå til sengs, men er sterkt opprørt over sin mann Otellos oppførsel, som i sjalusi har slengt henne brutalt i gulvet, noe hun ikke forstår. Hun synger bønnen Ave Maria ‘’Å, be for alle dem som tålmodig må lide, skjenk dem fred og ro i hjertet, du moder milde. Se til alle som søker din hjelp og trøst’’.

Det vakre og sakrale stykket Langfredagsmystikk (Charfreitagszauber) er hentet fra operaen Parsifal. På langfredag forrettes det gudstjeneste på borgen, og den fremste av ridderne hever kalken over hodet. Da senker en hvit due seg over kalken, ridderne velsignes og får guddommelig kraft.

Arien Senza Mamma, Uten mor, er en av de mest gripende sangene i noen Puccini-opera. Den er hentet fra Søster Angelica, som er den andre av de tre enakters operaene i trilogien Il trittico. Den første og tredje er Kappen og Gianni Schicchi. Operaen foregår i et kloster der nonnen, Søster Angelica, har kledd seg i sorg og er tynget ned av angerens rustne anker over at hun har født et barn i dølgsmål. Librettoen appellerte til Puccini som hadde en søster, Igenia, som var abbedisse i et konvent i Vicepelago.

Arien Viss d’arte fra operaens andre akt er Tosca fullstendig i den onde politisjefen Scarpias makt. Hun hører sin elskede, maleren Cavaradossi, bli torturert og fremsier sin bønn, Vissi d’arte, vissi d’amor i dypeste fortvilelse: ”Jeg har levd for kunst, jeg har levd for kjærlighet. Aldri har jeg gjort noen vondt og alltid har jeg knelt ydmykt ved ditt alter, o Gud. Så hvorfor nå i nødens stund belønner du meg slik?”

Valkyrien er andre del av Richard Wagners store operasyklus Der Ring des Nibelungen, Nibelungenringen, der vi følger guders og helters kamp om den magiske ringen som kan gi eieren makt over hele verden, som vi også kan kjenne igjen fra Tolkiens Ringenes Herre. Wagner var sin egen librettoforfatter med tekster basert på gammelnordiske og germanske sagn, norrøn gudelære, mytestoff og legender, som Edda og Heimskringla.

I Valkyriens første akt finner vi den store kjærlighetsscenen mellom Siegmund og Sieglinde og i åpningen av tredje akt det brusende Valkyrierittet som er noe av den fineste musikken Wagner har komponert. Men hva komponisten hadde sagt til at denne musikken i filmen Apocalypse now akkompagnerte helikoptre over jungelen i Vietnam og sersjanter som likte lukten av napalm om morgenen, kan man jo lure på.

Siegfrids sørgemarsj er fra operaen Ragnarokk, som er siste del av Nibelungenringen. Siegfried, som er sønn av Siegmund og Sieglinde, blir drept og hans legeme blir båret bort i en høytidelig prosesjon.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.