Kommer i salg
Ny norsk opera av Therese Ulvo og Marit Eikemo!
  • 05 jun. 2025
    Kl 19:00
  • 07 jun. 2025
    Kl 19:00
Opera
Varer i 1,5 time
Sted:
Rosendal teater
Ny norsk opera av Therese Ulvo og Marit Eikemo!
  • Regi

    Maren Bjørseth

  • Musikalsk ledelse

    Magnus Loddgard

  • Scenografi/kostyme

    Olav Myrtved

  • Lysdesign

    Norunn Standal

  • ...

  • Lola

    Eli Kristin Hansveen

  • Politikaren / Dei tilsette

    Tone Kummervold

  • Legen

    Sakarias Tranvåg

  • Dei tilsette

    Magne Fremmerlid

  • Direktøren

    Magnus Staveland

  • Demonstranter

    Trondheim Vokalensemble

Program

  • Therese Ulvo / Marit Eikemo
    Terminus

Om operaen

En middelaldrende, utrangla kvinne ligger i en hotellseng og sover. På nattbordet står en flaske sjampanje og noen glass. Lola våkner brått og reiser seg opp i senga med et brøl...

Hva har skjedd? Hvordan har den slitne Lola havnet i den lekre hotellsenga? Er hun rusa, igjen, eller er hun død og har havna i himmelen?

Ja, for hun var jo syk – både hun og alle vennene på gata. En pandemi hadde brutt ut blant byens uteliggere, og folk fryktet dem mer enn noen gang.

Men nå er sårene stelt, lakenet er rent og vinen er kald. Lola befinner seg på et «Superior comfort room» på Hotell Terminus – med egen konto, Lovely Lola, i sosiale media.

Med skråblikk på vår tid

Som en Holbergs Jeppe i vår tid, narres Lola inn i et drama med henne selv i hovedrollen. De hotellansatte vil spille henne et puss, og pussbelagte sår blir til fjerne minner fra i går, når Lola møter luksus og popularitet.

Utenfor rom 314 høres demonstranter, kommentatorer og politikere. Og inni Lola roper noe kjent: en sorg over å bli forlatt, ikke bli hørt, sett og hjulpet da det virkelig gjaldt.

Hvilket ansvar har vi for hverandre – og hva innebærer det i vår tid? Hva er egentlig sykt, og hva er friskt? Hva er ekte, og hva er iscenesatt? Slike spørsmål stiller Terminus, uten å komme med entydige svar.

Spennende norske kunstnere står bak

Bak denne helt nye operaen står Therese Birkelund Ulvo, en av landets ledende komponister. Hun har tidligere skrevet verker for blant andre Oslo Filharmonien (In the Cage, 2019), Kringkastingsorkestret (Please don’t Hesitate, 2017) og Oslo Quartet Series (Dusk Shimmer, 2022). Librettist er Marit Eikemo, kjent for sin tydelige, samfunnskritiske og underholdende penn, i romaner som Team Tuva og i essaysamlingen Samtidsruinar.

Regissør er Maren E. Bjørseth, som blant annet sto bak Lehman-trilogien og Romeo og Julie på Det Norske Teatret, Et juleeventyr og Alle mine sønner på Nationaltheatret, samt Anna Karenina ved Oslo Nye Teater.

Et nyskapende operasamarbeid

For at norsk operakunst skal leve og utvikle seg er det viktig å skape nye relevante historier og musikk. Derfor har vi engasjert tre librettister og tre komponister for å lage tre verk som skal spilles i Norges tre største byer.

Samarbeidet ble innledet allerede for fire år siden, da Eivind Gullberg Jensen lanserte ideen for Randi Stene. Han var nytilsatt operasjef i Bergen og hun jobbet som operasjef her hos oss. De ble enige om å få med seg Den Norske Opera i samarbeidet.

- Opera er en kostbar kunstform. Derfor er terskelen høy for å la nye stemmer slippe til og lage produksjoner for hovedscenen. Samtidig er det å skape ny musikkdramatikk vesentlig for utviklingen av operakunst i Norge.

Det skulle vise seg at det ikke var vanskelig å få med seg Oslo i samarbeidet, ikke minst på grunn av at Randi Stene ble nytilsatt operasjef i hovedstaden i 2020. Da tok Anne Kathrine Slungård over stafettpinnen for TSO og sammen skaper vi operahistorie.

Det utviklet seg noen uskrevne grunnprinsipper for samarbeidet. De skulle engasjere forfattere som ikke har skrevet for opera tidligere. Deretter skulle de finne en egnet komponist, og formatet skulle være kammeropera.
Ofte blir et nyskrevet verk kun spilt én gang på ett sted. Nå vil alle disse verkene fremføres i Norges tre største byer, i et format som gjør at det også kan tas med på turné rundt om i hele Norge.

Det er første gang tre norske operaselskaper går sammen om en seriebestilling av nye verk. Dette vil føre til at vi får flere forfattere som har erfaring med å skrive for opera, noe som er viktig for å holde liv i og utvikle operakunsten i Norge. Gjennom å skape historier som er relevante for publikum i dag, bidrar også dette til å fornye operakunsten både fra innsiden og utsiden. Nye verk vitaliserer ikke bare publikum, men også de som er ansvarlige for å skape operakunst i Norge.

Om operaen

En middelaldrende, utrangla kvinne ligger i en hotellseng og sover. På nattbordet står en flaske sjampanje og noen glass. Lola våkner brått og reiser seg opp i senga med et brøl...

Hva har skjedd? Hvordan har den slitne Lola havnet i den lekre hotellsenga? Er hun rusa, igjen, eller er hun død og har havna i himmelen?

Ja, for hun var jo syk – både hun og alle vennene på gata. En pandemi hadde brutt ut blant byens uteliggere, og folk fryktet dem mer enn noen gang.

Men nå er sårene stelt, lakenet er rent og vinen er kald. Lola befinner seg på et «Superior comfort room» på Hotell Terminus – med egen konto, Lovely Lola, i sosiale media.

Med skråblikk på vår tid

Som en Holbergs Jeppe i vår tid, narres Lola inn i et drama med henne selv i hovedrollen. De hotellansatte vil spille henne et puss, og pussbelagte sår blir til fjerne minner fra i går, når Lola møter luksus og popularitet.

Utenfor rom 314 høres demonstranter, kommentatorer og politikere. Og inni Lola roper noe kjent: en sorg over å bli forlatt, ikke bli hørt, sett og hjulpet da det virkelig gjaldt.

Hvilket ansvar har vi for hverandre – og hva innebærer det i vår tid? Hva er egentlig sykt, og hva er friskt? Hva er ekte, og hva er iscenesatt? Slike spørsmål stiller Terminus, uten å komme med entydige svar.

Spennende norske kunstnere står bak

Bak denne helt nye operaen står Therese Birkelund Ulvo, en av landets ledende komponister. Hun har tidligere skrevet verker for blant andre Oslo Filharmonien (In the Cage, 2019), Kringkastingsorkestret (Please don’t Hesitate, 2017) og Oslo Quartet Series (Dusk Shimmer, 2022). Librettist er Marit Eikemo, kjent for sin tydelige, samfunnskritiske og underholdende penn, i romaner som Team Tuva og i essaysamlingen Samtidsruinar.

Regissør er Maren E. Bjørseth, som blant annet sto bak Lehman-trilogien og Romeo og Julie på Det Norske Teatret, Et juleeventyr og Alle mine sønner på Nationaltheatret, samt Anna Karenina ved Oslo Nye Teater.

Et nyskapende operasamarbeid

For at norsk operakunst skal leve og utvikle seg er det viktig å skape nye relevante historier og musikk. Derfor har vi engasjert tre librettister og tre komponister for å lage tre verk som skal spilles i Norges tre største byer.

Samarbeidet ble innledet allerede for fire år siden, da Eivind Gullberg Jensen lanserte ideen for Randi Stene. Han var nytilsatt operasjef i Bergen og hun jobbet som operasjef her hos oss. De ble enige om å få med seg Den Norske Opera i samarbeidet.

- Opera er en kostbar kunstform. Derfor er terskelen høy for å la nye stemmer slippe til og lage produksjoner for hovedscenen. Samtidig er det å skape ny musikkdramatikk vesentlig for utviklingen av operakunst i Norge.

Det skulle vise seg at det ikke var vanskelig å få med seg Oslo i samarbeidet, ikke minst på grunn av at Randi Stene ble nytilsatt operasjef i hovedstaden i 2020. Da tok Anne Kathrine Slungård over stafettpinnen for TSO og sammen skaper vi operahistorie.

Det utviklet seg noen uskrevne grunnprinsipper for samarbeidet. De skulle engasjere forfattere som ikke har skrevet for opera tidligere. Deretter skulle de finne en egnet komponist, og formatet skulle være kammeropera.
Ofte blir et nyskrevet verk kun spilt én gang på ett sted. Nå vil alle disse verkene fremføres i Norges tre største byer, i et format som gjør at det også kan tas med på turné rundt om i hele Norge.

Det er første gang tre norske operaselskaper går sammen om en seriebestilling av nye verk. Dette vil føre til at vi får flere forfattere som har erfaring med å skrive for opera, noe som er viktig for å holde liv i og utvikle operakunsten i Norge. Gjennom å skape historier som er relevante for publikum i dag, bidrar også dette til å fornye operakunsten både fra innsiden og utsiden. Nye verk vitaliserer ikke bare publikum, men også de som er ansvarlige for å skape operakunst i Norge.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.