-
24 mar. 2023Kl 19:00
-
25 mar. 2023Kl 19:00
-
Dirigent
Alexander Humala
-
Regissør, scenograf, kostymedesigner, videodesigner
Beata Redo-Dobber
-
Lysdesign
Adam Trautz
-
BathshebaMarlena Rygiel (24.) / Maia Reppe (25.)DavidEirik Krokfjord (24.) / Michał Słowikowski (25.)JoabJostein Fahre (24.) / Patryk Wnuk (25.)UriahWiktor Sobkowiak (24.) / Endre Aaberge Dahl (25.)NathanMarcel Orłowski (24.) / Johannes Nikolai Aas (25.)KorTrondheim VokalensembleScenekorElever fra Universitetet for musikk Grażyna & Kiejstut Bacewicz i ŁódźKonsertmesterJoanna Wronko
Program
-
Ståle Kleiberg
(1958 - )David & Bathsheba (2008)
Operaoratorium i to akter.
Libretto av Jessica Gordon.
Om forestillingen
Trondheimskomponisten Ståle Kleibergs stort anlagte operaoratorium fra 2008 er fremført i flere land. Innspillingen med TSO ble nominert til Grammy i klassen «Best Opera Recording» i 2013. Nå blir verket fremført som scenisk opera i Norge og Polen med unge solister fra begge land.
David & Bathsheba
Historien om Kong David og Bathsheba er en fortelling om hvordan valgene vi tar gir konsekvenser. Den gammeltestamentlige historien er et dirrende drama om erotikk, begjær, maktmisbruk, svik, sorg og anger. I Ståle Kleibergs opera løftes dette til allmenngyldig myte. Kleibergs opera er ikke bare medrivende i dens poetiske innhold og sanselige utlegning i melodikk og orkestersats. Den er også medrivende i pendlingen mellom politisk aktualitet og personlig ransakelse – mellom et makro- og et mikronivå.
Librettoen av Jessica Gordon er en fri montasje av bibeltekster og egne innstikk. Teksten rommer ikke bare erkjennelse og kamp. Den rommer også kall og vilje til oppgjør. Vendepunktet i såvel operaen som i den opprinnelige historien finner sted når David skjønner at nåden er eneste utvei. Operaens «punch line» kommer i siste setning: «Men Gud skapte mennesket for evigheten.» Med andre ord: Mennesket har en bestemmelse hinsides tiden, hinsides det timelige. Menneskets handlinger, privilegier og ansvar må derfor tolkes, veies og bedømmes under en slik horisont.Fortellingens gang
En kveld kong David vandrer søvnløs rundt i palasset, ser han Bathsheba ta sitt kveldsbad på et tak i byen nedenfor. David blir betatt av hennes skjønnhet. Han kaller henne til seg og ligger med henne. Bathsheba blir gravid. For å skjule at hun er blitt med barn mens mannen er i krigen, kaller David hennes ektemann, offiseren Uria, til seg. David gir Uria privilegiet å dra hjem, slik at han kan ligge med sin kone. På den måten vil Davids handling kunne skjules. I solidaritet med sine soldater i felten, velger Uria å ikke dra hjem. David bestemmer seg da for at Uria må dø. Han ber hærføreren Joab om å sette Uria på en utsatt post i krigen, hvor han så faller. Dette er opphavet til uttrykket «uriaspost». Deretter tar kong David Bathsheba som en av sine koner.
Profeten Natan refser kong David. Natan forkynner at David og Bathshebas barn vil komme til å dø på grunn av Davids selviske handlinger som har forårsaket så mye ulykke. David erkjenner uretten han har begått. Han angrer og ber innstendig om at barnet ikke må komme til å dø, men blir ikke bønnhørt.Om prosjektet
Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom Universitetet for musikk Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Det blir forestillinger både i Łódź og i Trondheim.
Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.Alexander Humala
Alexander Humala studerte kordirigering ved Det hviterussiske statlige musikkakademiet i Minsk, og symfonisk dirigering ved Konservatoriet i Rotterdam. I 2010 mottok han det prestisjetunge Huygens-stipendet. Som en del av L. Kirkland-stipendprogrammet studerte han også kulturledelse ved Jagiellonian University i Krakow (2019–2020).
I 2014–2016 var han assisterende dirigent for det polske nasjonale radiosymfoniorkesteret i Katowice, og i årene 2013–2019 hadde han stillingen som sjefdirigent for det hviterussiske ensemblet Capella Sonorus. Fra 2017 til 2021 fungerte han som dirigent for det russiske nasjonale filharmoniske orkesteret.
Beata Redo-Dobber
Beata Redo-Dobber er utdannet skuespiller, regissør, lærer og koreograf ved statens dramaskole i Krakow. Hennes regidebut var "The Old Maiden and the Thief" og "Telephone" av G.C. Menotti ved Nürnbergoperaen. I tjue år har hun vært tilknyttet Grand Theatre – National Opera i Warszawa. Hun har samarbeidet med de mest fremragende operaregissørene i verden.
Ståle Kleiberg
Ståle Kleiberg (f. 1958) er en komponist med betydelig internasjonalt gjennomslag. De fleste av hans verk er skrevet på bestilling fra anerkjente orkestre, ensembler og utøvere. Det er også utgitt en rekke innspillinger av hans musikk. Ståle Kleiberg er professor i komposisjon og musikkvitenskap ved NTNU. David and Bathsheba er et av hovedverkene i hans produksjon. Trondheim Symfoniorkesters innspilling av verket ble nominert til Grammy i klassen Best Opera Recording i 2013.
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi. Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble.
Produksjonsteam
Dirigentassistent: Michał Śmiechowicz
Regiassistenter: Agnieszka Białek & Magdalena Cieślak
Kostymemedarbeider: Maria Balcerek
Videoanimatør: Jacek Kamiński
Videotekniker: Thomas Hovstad
Produsent: Frank Runar Gansmo
Teknisk produsent: Sune Schjelderup
Repetitører: Ewa Szpakowska & Maksymilian Piasecki
Musikalsk forberedelse, engelsk uttale: Jeremy Silver
Språkkonsulenter Elżbieta Fesnak-Przybylska & Jeremy Silver
Veileder / prosjektleder: Piotr Miciński
Norsk tekstbearbeiding: Åsta Øvregaard
Produksjonsmedarbeidere Elżbieta Szal-Płaza, Małgorzata Dąbrowa-Kostka & Dorota Rossowska
Teknisk leverandør: Norsk Produksjon ASTakk til Bakklandet og Lademoen menighet
24 mar. 2023Kl 19:00Opera25 mar. 2023Kl 19:00OperaDavid & Bathsheba
- scenisk kirkeopera om kjærlighet og svik
-
Bathsheba
Marlena Rygiel (24.) / Maia Reppe (25.)
-
David
Eirik Krokfjord (24.) / Michał Słowikowski (25.)
-
Joab
Jostein Fahre (24.) / Patryk Wnuk (25.)
-
Uriah
Wiktor Sobkowiak (24.) / Endre Aaberge Dahl (25.)
-
Nathan
Marcel Orłowski (24.) / Johannes Nikolai Aas (25.)
-
Kor
Trondheim Vokalensemble
-
Scenekor
Elever fra Universitetet for musikk Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź
-
Konsertmester
Joanna Wronko
-
Dirigent
Alexander Humala
-
Regissør, scenograf, kostymedesigner, videodesigner
Beata Redo-Dobber
-
Lysdesign
Adam Trautz
Program
-
Ståle Kleiberg
(1958 - )David & Bathsheba (2008)
Operaoratorium i to akter.
Libretto av Jessica Gordon.
Om forestillingen
Trondheimskomponisten Ståle Kleibergs stort anlagte operaoratorium fra 2008 er fremført i flere land. Innspillingen med TSO ble nominert til Grammy i klassen «Best Opera Recording» i 2013. Nå blir verket fremført som scenisk opera i Norge og Polen med unge solister fra begge land.
David & Bathsheba
Historien om Kong David og Bathsheba er en fortelling om hvordan valgene vi tar gir konsekvenser. Den gammeltestamentlige historien er et dirrende drama om erotikk, begjær, maktmisbruk, svik, sorg og anger. I Ståle Kleibergs opera løftes dette til allmenngyldig myte. Kleibergs opera er ikke bare medrivende i dens poetiske innhold og sanselige utlegning i melodikk og orkestersats. Den er også medrivende i pendlingen mellom politisk aktualitet og personlig ransakelse – mellom et makro- og et mikronivå.
Librettoen av Jessica Gordon er en fri montasje av bibeltekster og egne innstikk. Teksten rommer ikke bare erkjennelse og kamp. Den rommer også kall og vilje til oppgjør. Vendepunktet i såvel operaen som i den opprinnelige historien finner sted når David skjønner at nåden er eneste utvei. Operaens «punch line» kommer i siste setning: «Men Gud skapte mennesket for evigheten.» Med andre ord: Mennesket har en bestemmelse hinsides tiden, hinsides det timelige. Menneskets handlinger, privilegier og ansvar må derfor tolkes, veies og bedømmes under en slik horisont.Fortellingens gang
En kveld kong David vandrer søvnløs rundt i palasset, ser han Bathsheba ta sitt kveldsbad på et tak i byen nedenfor. David blir betatt av hennes skjønnhet. Han kaller henne til seg og ligger med henne. Bathsheba blir gravid. For å skjule at hun er blitt med barn mens mannen er i krigen, kaller David hennes ektemann, offiseren Uria, til seg. David gir Uria privilegiet å dra hjem, slik at han kan ligge med sin kone. På den måten vil Davids handling kunne skjules. I solidaritet med sine soldater i felten, velger Uria å ikke dra hjem. David bestemmer seg da for at Uria må dø. Han ber hærføreren Joab om å sette Uria på en utsatt post i krigen, hvor han så faller. Dette er opphavet til uttrykket «uriaspost». Deretter tar kong David Bathsheba som en av sine koner.
Profeten Natan refser kong David. Natan forkynner at David og Bathshebas barn vil komme til å dø på grunn av Davids selviske handlinger som har forårsaket så mye ulykke. David erkjenner uretten han har begått. Han angrer og ber innstendig om at barnet ikke må komme til å dø, men blir ikke bønnhørt.Om prosjektet
Operafremføringen er en del av det internasjonale prosjektet Nye stemmer, gjenoppdagede operaer og er et samarbeid mellom Universitetet for musikk Grażyna & Kiejstut Bacewicz i Łódź og Trondheim Symfoniorkester & Opera. På rollelisten finner vi unge operasangere fra både Polen og Norge, og forestillingen er en del av TSOs talentsatsing. Det blir forestillinger både i Łódź og i Trondheim.
Prosjektet er finansiert med EØS-tilskudd og tilskudd fra Kulturrådet. Vi jobber sammen for et Europa som bidrar til sosial og konkurransedyktig integrering.Alexander Humala
Alexander Humala studerte kordirigering ved Det hviterussiske statlige musikkakademiet i Minsk, og symfonisk dirigering ved Konservatoriet i Rotterdam. I 2010 mottok han det prestisjetunge Huygens-stipendet. Som en del av L. Kirkland-stipendprogrammet studerte han også kulturledelse ved Jagiellonian University i Krakow (2019–2020).
I 2014–2016 var han assisterende dirigent for det polske nasjonale radiosymfoniorkesteret i Katowice, og i årene 2013–2019 hadde han stillingen som sjefdirigent for det hviterussiske ensemblet Capella Sonorus. Fra 2017 til 2021 fungerte han som dirigent for det russiske nasjonale filharmoniske orkesteret.
Beata Redo-Dobber
Beata Redo-Dobber er utdannet skuespiller, regissør, lærer og koreograf ved statens dramaskole i Krakow. Hennes regidebut var "The Old Maiden and the Thief" og "Telephone" av G.C. Menotti ved Nürnbergoperaen. I tjue år har hun vært tilknyttet Grand Theatre – National Opera i Warszawa. Hun har samarbeidet med de mest fremragende operaregissørene i verden.
Ståle Kleiberg
Ståle Kleiberg (f. 1958) er en komponist med betydelig internasjonalt gjennomslag. De fleste av hans verk er skrevet på bestilling fra anerkjente orkestre, ensembler og utøvere. Det er også utgitt en rekke innspillinger av hans musikk. Ståle Kleiberg er professor i komposisjon og musikkvitenskap ved NTNU. David and Bathsheba er et av hovedverkene i hans produksjon. Trondheim Symfoniorkesters innspilling av verket ble nominert til Grammy i klassen Best Opera Recording i 2013.
Trondheim Vokalensemble
Trondheim Vokalensemble består av profesjonelle sangere og er tilknyttet Nidaros domkirke og Vår Frue menighet og TSO. Ensemblet er viktig for TSOs operasatsning og for Nidarosdomen der de bidrar ved høymesser og begivenheter av nasjonal karakter. TVE arrangerer også konserter i egen regi. Frank Havrøy er ansatt som leder for kunstnerisk utvikling i Trondheim Vokalensemble.
Produksjonsteam
Dirigentassistent: Michał Śmiechowicz
Regiassistenter: Agnieszka Białek & Magdalena Cieślak
Kostymemedarbeider: Maria Balcerek
Videoanimatør: Jacek Kamiński
Videotekniker: Thomas Hovstad
Produsent: Frank Runar Gansmo
Teknisk produsent: Sune Schjelderup
Repetitører: Ewa Szpakowska & Maksymilian Piasecki
Musikalsk forberedelse, engelsk uttale: Jeremy Silver
Språkkonsulenter Elżbieta Fesnak-Przybylska & Jeremy Silver
Veileder / prosjektleder: Piotr Miciński
Norsk tekstbearbeiding: Åsta Øvregaard
Produksjonsmedarbeidere Elżbieta Szal-Płaza, Małgorzata Dąbrowa-Kostka & Dorota Rossowska
Teknisk leverandør: Norsk Produksjon ASTakk til Bakklandet og Lademoen menighet
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.
Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:Nødvendige cookiesSikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.
Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.
Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.
Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.
Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.