Carmen
-
29 mar. 2014Kl 19:00
Premiere lørdag 29. mars kl. 18.00
Øvrige spilledager mandag 31. mars kl. 19.00, onsdag 2. april kl. 19.00, mandag 7. april kl. 19.00 og torsdag 10. april kl. 19.00
Det er fristende å hevde at Bizets Carmen byr på operalitteraturens mest fascinerende kolleksjon av iørefallende melodier. Bizets kompositoriske ferdigheter og hans sans for det sceniske lot rollefigurenes følelser få fritt spillerom. Operaen forteller en historie farlig nær, men samtidig tidløst distansert fra dagliglivet.
Med Carmen, sigøynerpiken som setter sin egen frihet over alt annet, skapte Bizet en av historiens mest vellykkede musikkdramatiske verker, og Carmen en av populærkulturens mest kjente skikkelser.
Carmen er ikke bare en forfører, hun er også en overskrider og en radikaler. Som arbeider, sigøyner og kvinne og som representant for massekulturen, forteller denne rollefiguren om en oppfatning av dominerende trusler i den tiden operaen oppsto i. Carmen dør i siste scene, men vi lar henne tre inn i rampelyset og gir henne spillerom, igjen og igjen.
”… Kjærligheten er en vill fugl ingen kan temme,
og den adlyder verken bønner eller trusler fra den som ikke får den.
Den er som et sigøynerbarn som aldri har kjent noen lov.
Den går sine egne veier. Og hvis du ikke elsker så elsker jeg mer,
og hvis du elsker så ta deg i akt…”
Carmen i Habaneraen
Bizet | Carmen |
Dirigent | Krzysztof Urbanski |
Regissør | Michal Znaniecki |
Carmen | Angelica Voje |
Don José | Evan Bowers |
Michaëla | Isa Katarina Gericke |
Escamillo | Marcin Bronikowski |
Frasquita | Lina Johnson |
Mercédés | Josefine Andersson |
Dancaire | Michael Lindberg |
Remendado | Helge Rønning |
Zuniga | Sverre Johan Aal |
Morales | Lars Eggen |
TSO Vokalensemble |
Carmen
Premiere lørdag 29. mars kl. 18.00
Øvrige spilledager mandag 31. mars kl. 19.00, onsdag 2. april kl. 19.00, mandag 7. april kl. 19.00 og torsdag 10. april kl. 19.00
Det er fristende å hevde at Bizets Carmen byr på operalitteraturens mest fascinerende kolleksjon av iørefallende melodier. Bizets kompositoriske ferdigheter og hans sans for det sceniske lot rollefigurenes følelser få fritt spillerom. Operaen forteller en historie farlig nær, men samtidig tidløst distansert fra dagliglivet.
Med Carmen, sigøynerpiken som setter sin egen frihet over alt annet, skapte Bizet en av historiens mest vellykkede musikkdramatiske verker, og Carmen en av populærkulturens mest kjente skikkelser.
Carmen er ikke bare en forfører, hun er også en overskrider og en radikaler. Som arbeider, sigøyner og kvinne og som representant for massekulturen, forteller denne rollefiguren om en oppfatning av dominerende trusler i den tiden operaen oppsto i. Carmen dør i siste scene, men vi lar henne tre inn i rampelyset og gir henne spillerom, igjen og igjen.
”… Kjærligheten er en vill fugl ingen kan temme,
og den adlyder verken bønner eller trusler fra den som ikke får den.
Den er som et sigøynerbarn som aldri har kjent noen lov.
Den går sine egne veier. Og hvis du ikke elsker så elsker jeg mer,
og hvis du elsker så ta deg i akt…”
Carmen i Habaneraen
Bizet | Carmen |
Dirigent | Krzysztof Urbanski |
Regissør | Michal Znaniecki |
Carmen | Angelica Voje |
Don José | Evan Bowers |
Michaëla | Isa Katarina Gericke |
Escamillo | Marcin Bronikowski |
Frasquita | Lina Johnson |
Mercédés | Josefine Andersson |
Dancaire | Michael Lindberg |
Remendado | Helge Rønning |
Zuniga | Sverre Johan Aal |
Morales | Lars Eggen |
TSO Vokalensemble |