-
30 apr. 2025Kl 19:30
-
Dirigent
Han-Na Chang
Program
-
Bernd Richard Deutsch
(1977–)NORSK PREMIERE: Phantasma (2022) -
Johannes Brahms
(1833–1897)Symfoni nr. 3, op. 90 (1883)
- Allegro con brio
- Andante
- Poco allegretto
- Allegro
PAUSE -
Johannes BrahmsSymfoni nr. 1, op. 68 (1862–76)
- Un poco sostenuto — Allegro
- Andante sostenuto
- Un poco allegretto e grazioso
- Adagio — Allegro non troppo, ma con brio
Om konserten
Symfonien det tok Brahms nesten 20 år å skrive, deler her orkesterscenen med hans korteste og mest «likeframme».
«Du aner ikke hvordan det er for en komponist å høre fottrinnene til en gigant bak seg» var Brahms’ forklaring på hvorfor Symfoni nr. 1 lot vente på seg. «Giganten» var selvsagt Beethoven, og en selvkritisk Brahms gjorde det slettes ikke lett for seg selv. Men hans første symfoni var verdt å vente på; den ble en umiddelbar suksess.
Symfoni nr. 3 har en helt annen karakter enn den dels grandiose, dels melankolske førstesymfonien. Her fletter Brahms sammen det lekne og det seriøse, det intellektuelle og det jordnære, i et verk komponisten Dvořák hyllet for «dens skjønnhet og melodirikdom».
Konserten åpner med Deutschs Phantasma - et verk inspirert av Gustav Klimts Beethoven Friese. I Phantasma er Deutschs drømmeliknende lydlandskap den musikalske ekvivalenten til Klimts overdådige bruk av farger.
- Gullrekka
- Sølvsuper
- Plukk & miks
Brahms 1 & 3
-
Dirigent
Han-Na Chang
Program
-
Bernd Richard Deutsch
(1977–)NORSK PREMIERE: Phantasma (2022)
-
Johannes Brahms
(1833–1897)Symfoni nr. 3, op. 90 (1883)
- Allegro con brio
- Andante
- Poco allegretto
- Allegro
PAUSE
-
Johannes BrahmsSymfoni nr. 1, op. 68 (1862–76)
- Un poco sostenuto — Allegro
- Andante sostenuto
- Un poco allegretto e grazioso
- Adagio — Allegro non troppo, ma con brio
Om konserten
Symfonien det tok Brahms nesten 20 år å skrive, deler her orkesterscenen med hans korteste og mest «likeframme».
«Du aner ikke hvordan det er for en komponist å høre fottrinnene til en gigant bak seg» var Brahms’ forklaring på hvorfor Symfoni nr. 1 lot vente på seg. «Giganten» var selvsagt Beethoven, og en selvkritisk Brahms gjorde det slettes ikke lett for seg selv. Men hans første symfoni var verdt å vente på; den ble en umiddelbar suksess.
Symfoni nr. 3 har en helt annen karakter enn den dels grandiose, dels melankolske førstesymfonien. Her fletter Brahms sammen det lekne og det seriøse, det intellektuelle og det jordnære, i et verk komponisten Dvořák hyllet for «dens skjønnhet og melodirikdom».
Konserten åpner med Deutschs Phantasma - et verk inspirert av Gustav Klimts Beethoven Friese. I Phantasma er Deutschs drømmeliknende lydlandskap den musikalske ekvivalenten til Klimts overdådige bruk av farger.