De siste årene har han vært aktiv både som klarinettist, fagottist og komponist, og vi var derfor nysgjerrig på hva Talent Trondheims tilbud har hatt å si for hans musikalske utvikling. Vi møter Kristian på Trondheim Symfoniorkesters bakscene, underveis i en travel studieuke. Hvert år har nemlig musikkstudenter ved NTNU mulighet til å prøvespille for ensemblepraksis i Trondheim Symfoniorkester og Opera (TSO), og de som tildeles plass spiller på flere av orkestrets konserter. Kristian har kvalifisert seg til programmet hele to ganger - først på klarinett og i inneværende sesong på fagott. Denne praksisuken står det størstesom er å oppdrive av operamusikk på programmet, og James Gaffigan, en verdensstjerne av en operadirigent, leder an. Det er langt ifra alle musikkstudenter som har tilgang på slike læringsarenaer.
Både repertoaret og dirigentens instrukser er inspirerende for Kristian:
Gaffigan er som dirigent veldig tydelig og hjelpsom. Jeg føler han fokuserer mye på at musikken skal puste – ikke bare når det er stille, men også i små øyeblikk når vi spiller. Han har en utrolig bevissthet på hvordan de ulike stemmene i Wagner kobler seg sammen, så man føler seg alltid inkludert og jeg synes han inspirerer til et herlig samarbeid i orkesteret. I større besetninger er det å plassere seg i lydbildet avgjørende for at dynamikk og stemning skal bli riktig. Det er en fryd å få muligheten til å sette seg inn i dette, og jeg føler meg heldig som får førstehånds erfaring med å spille i orkester.
Kristians relasjon til TSO strekker seg langt tilbake. Han kjenner spesielt treblåserne godt, siden han i tillegg til å ha en praksisveileder fra orkestret også har hatt flere av dem som hovedinstrumentlærere. Han forteller at dette gir gode og trygge - ja nærmest familiære – forhold å lære under.
- Du har til og med vært solist med TSO?
Ja, våren 2019 spilte TSO konsert på hjemstedet mitt Skaun, og da ble jeg spurt om å være solist. Det var både stort og nærmest litt hjemmekoselig, siden alt fra familie til korpsvenner satt i salen og hørte på. Læreren min Rik, som er klarinettist i TSO, gjorde en fantastisk jobb med å forberede meg på solistoppgaven. Det var en god opplevelse!
Ung lyd
Til tross for at Kristian har hatt fullt opp med to forskjellige hovedinstrument de senere årene, har han også funnet tid til å utforske komposisjonens verden. I 2019 deltok han i Ung lyd, Trondheim kammermusikkfestivals program for unge komponister som også gjennomføres i 2021. Med utgangspunkt i et dikt komponerte han musikk for strykere, blåsere og sangsolist som ble fremført av profesjonelle musikere under Trondheim kammermusikkfestival samme år. I forkant av festivalen hadde han jevnlig veiledning fra mentorene i programmet, noe han forteller ga ham et godt komposisjonsteknisk fundament. Mersmak ga det også, og han utelukker ikke at dette er en disiplin han i fremtiden vender tilbake til, også som arrangør.
Hør verket Kristian skrev til Ung lyd 2019 her.
Satser videre på musikken
Kristian er sisteårsstudent ved NTNU, og håper at høsten skal bringe videre fagottstudier i Oslo eller fordypning i arrangering og komponering i Trondheim. I fremtiden satser han på å kunne jobbe med både kammermusikk og orkesterspill, i tillegg til å skape innovative prosjekter som profesjonell musiker. Som pedagog kan det også være vi får se ham, for det er nok ikke uten grunn at han allerede under studietiden har blitt hanket inn som lærer i musikkteori ved NTNUs talentprogram Unge musikere.
- Hvordan vil du oppsummere effekten av de faglige tilbudene du har fått tilgang til gjennom Talent Trondheim?
Ingenting er bedre enn å få gjøre noe fullt ut, for det kan ikke sammenlignes med når man øver alene og «later som» man er solist, orkestermusiker eller komponist. Det å ha noen som holder deg litt i hånden underveis er også helt uvurderlig og jeg har lært mye om selvstendighet og det å tørre å gi av seg selv. Derfor vil erfaringene fortsette å inspirere meg i lang tid fremover, og minne meg på å bruke potensialet jeg har.
Talent Trondheim Kammermusikkskolen er glad for å kunne gi Kristian, og andre som ham, muligheten til samspill, praksis og utprøving i profesjonelle omgivelser.